همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی به انواع جراحی زیبایی سینه گفته می‌شود که این روش به طور معمول جهت بهبود ظاهر سینه‌هایی که به دلایل مختلفی از جمله بارداری و شیردهی، تغییرات در وزن بدن، پیری و یا ناهمسان بودن سینه‌ها، انجام می شود. جراحی ماموپلاستی با هدف های مختلفی از قبیل متعادل کردن حجم سینه، برداشتن بافت اضافی، تنظیم کردن پوست و بافت، و در برخی موارد افزایش حجم سینه‌ها (از طریق استفاده از پروتزهای سینه) می‌شود. هدف اصلی این جراحی، ایجاد سینه‌های متعادل‌ تر، جوان ‌تر و ظاهری طبیعی تر می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان

برخی از افراد به علت بزرگ بودن سینه هایشان دچار بسیاری از مشکلات نظیرگردن درد ، بی حسی ، کمر درد یا ضعف که ناشی از بزرگ بودن سایز سینه می باشد، می شوند که با کمک جراحی ماموپلاستی این مشکلات درمان میگردد. در این روش جراح با حذف پوست، چربی و بافت اضافی پستان اقدام به کوچک کردن سینه می کند.

ماموپلاستی افزایشی یا ماموپلاستی افزاینده یک نوع عمل زیبایی سینه بوده که برای افزایش سایز سینه ها به کار می رود. ماموپلاستی افزاینده برای افرادی کارایی دارد که دارای سینه های کوچکی بوده و می خواهند حجم و فرم بهتری در این ناحیه داشته باشند. امروزه افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند. بهترین پیشنهاد برای این افراد، ماموپلاستی افزایشی است که غالبا با استفاده از پروتز سینه انجام می شود.

ماموپلاستی افزایشی پستان با اعمال ایمپلنت در زیر عضله یا روی عضله سینه انجام می گردد. تمام برش های سینه درجریان ماموپلاستی کمتر از سه سانتی متر می باشد و ممکن است در یک سری از جراحی ماموپلاستی به منظور اصلاح ظاهر، با کمک آندوسکوپ برش هایی فقط در زیر بغل ایجاد گردد.

افرادی که به دلیل سرطان پستان یا هر مشکل دیگری، یکی یا بخشی از سینه ی خود را از دست داده اند، با ماموپلاستی ترمیمی می توانند فرم معمولی سینه های خود را باز به دست آورند. در این روش، جراح از طریق قرار دادن پروتز های سیلیکونی یا سالینی، اقدام به بازسازی پستان می کند.

با افزایش سن، سینه ها قابلیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می دهند. همچنین بارداری، شیردهی یا کاهش وزن می تواند این روند را تشدید کند. افتادگی سینه باعث عدم اعتماد به نفس در برخی افراد می شود که میتوانند با کمک جراحی ماستوپکسی به رفع این مشکل بپردازند. ماستوپکسی اقدامی می باشد که برای فرم دهی و تغییر شکل سینه ها انجام می شود. در پروسه جراحی سینه، جراح فوق تخصص پلاستیک با برداشتن پوست و بافت های اضافی که باعث افتادگی و آویزان به نظر رسیدن سینه ها شده اند، شکل تازه و زیباتری به سینه ها خواهد بخشید. این یک اقدام نیمه تهاجمی برای اصلاح فرم پستان ها می باشد.

عوارض عمل جراحی ماموپلاستی

بخش طبیعی از فرآیند ترمیم بعد از جراحی، اسکار می باشد. که ظاهر و درمان اسکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. عمق و اندازه زخم یا برش و موقعیت آسیب، سن، ژنتیک، جنسیت و کشش ‌پذیری نقش مهمی در به وجود آمدن اسکار دارد.

معمولاً خونریزی در 24 ساعت اول عمل اتفاق می‌افتد. که باعث می‌شود سینه دردناک و متورم شود.

عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها وارد بدن شده باشند و موجب بیماری شوند. میکروب‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، بسیار گوناگون هستند. اما جای نگرانی نیست زیرا عفونت می‌تواند به وسیله مصرف آنتی ‌بیوتیک درمان شود. اگر بعد از عمل جراحی دچار عفونت شده باشید، فرآیند ترمیم به تأخیر خواهد افتاد.

سینه‌های شما ممکن است بعد از عمل ماموپلاستی سینه تغییر شکل دهند. تغییرات طبیعی در بافت سینه می‌توانند موجب نامتقارن شدن سینه‌ها شوند.

ممکن است پس از عمل جراحی احساس سفتی بیش‌ازحد در سینه‌هایتان کنید.

نکروز چربی یک توده سفتی را در سینه‌های شما به وجود می‌آورد. نکروز چربی معمولاً دردناک می باشد، اما در برخی افراد خفیف است. نکروز به معنای سلول مرده است که زمانی که اُکسیژن کافی به سلول نمی‌رسد اتفاق می‌افتد. وقتی بافت چربی آسیب می‌بیند، توده‌ای از بافت مرده یا آسیب دیده می‌تواند شکل بگیرد. بافت سینه چربی، لایه بیرونی سینه در زیر پوست است.

یکی از عوارض جراحی زیبایی سینه، جمع شدن مایع سروز است که مایعی شفاف و زردرنگ است که حاوی پروتئین است، اما فاقد سلول‌های قرمز خونی است. در بسیاری از مواقع تخلیه آن از سینه ضروری می باشد.

درد و ورم جزئی بعد از عمل کوچک کردن سینه امری اجتناب‌ ناپذیر است. البته درد پس از عمل معمولاً شدید نیست. با استفاده از مسکن می‌توان درد ناشی از عمل را کنترل کرد.

این احتمال وجود دارد که پس از این عمل با ناتوانی در شیردهی روبرو شوید، بنابراین اگر هنوز به فکر فرزندی در آینده هستید، بهتر است کمی صبر کنید و از روش‌های دیگر برای کوچک کردن سینه استفاده کنید.

یکی از عوارض عمل کوچک کردن سینه، لخته شدن خون در پاها است. اگر بعد از عمل در مچ پاهایتان ورم مشاهده می‌کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. لخته شدن خون می‌تواند بسیار جدی باشد.

توجه داشته باشید که در صورت مراجعه به پزشک متخصص و با مهارت احتمال بروز عوارض نام برده به حداقل می رسد.

ماموپلاستی چیست

سن مناسب عمل ماموپلاستی

اکثر پزشکان و جراحان زمان انجام عمل ماموپلاستی را به بعد از کامل شدن رشد سینه ها موکول می‌کنند. تا قبل از 20 سالگی سینه هنوز در حال رشد و تغییر شکل می باشد و اگر جراحی بر روی آن انجام شود ممکن است نتیجه دلخواه و مطلوبی در پی نداشته باشد.

مراقبت های قبل از ماموپلاستی

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

  1. استفاده از کمپرس سرد و گرم ، به کاهش تورم و کبودی بیماران پس از انجام ماموپلاستی کمک می کند . تا سه روز اول بعد از جراحی از کمپرس سرد و پس از آن از کمپرس گرم استفاده شود .
  2. مصرف تمام دارو های تجویز شده توسط پزشک مخصوصا آنتی بیوتیک
  3. بهتر است تا یک هفته بعد از انجام جراحی ماموپلاستی، از خم کردن شکم و کمر پرهیز کنید . این کار منجر به کاهش تورم در این نواحی می شود .
  4. پس از جراحی ، باید روزانه میزان نوشیدن آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهید .نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوره‌ نقاهت ، میزان هیدراته شدن بدن را بالا برده و در بهبود شرایط بیمار بسیار موثر است . همچنین برای جلوگیری از تورم بیشتر در محل جراحی ، باید مصرف سدیم را کاهش دهد .
  5. بهتر است 2 روز بعد از جراجی حمام کنید و قبل از آن از استحمام پرهیز کنید .
  6. تا 2 هفته بعد از جراحی از مصرف دخانیات پرهیز کنید . استعمال دخانیات باعث می شود تا زخم ها دیرتر بهبود یابند .
  7. تا 2 هفته بعد از جراحی از مصرف دخانیات پرهیز کنید . استعمال دخانیات باعث می شود تا زخم ها دیرتر بهبود یابند .
  8. پزشک ، برای بیماران سوتین طبی مخصوص تجویز می کند که استفاده از آن ضروری می باشد.
  9. سینه‌ها را فشار یا ماساژ ندهید.
  10. استراحت کنید و فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  11. بهتر است در چند روز اولیه پس از عمل، غذاهای شل و آبکی بخورید. مصرف چربی و نمک را در دوره نقاهت به حداقل برسانید.
  12. برای ترمیم زخم‌ها میوه به‌ خصوص آناناس میل کنید.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

یکی از مهم‌ ترین مراحل عمل سپری کردن دوره‌ نقاهت خواهد بود. عمل ماموپلاستی نیز دارای دوره‌ نقاهت می ‌باشد و افراد باید برای رعایت کردن نکات پس از عمل، در جهت بهبودی هر چه سریع ‌تر خود تلاش کنند تا به نتیجه دلخواه خود از این عمل دست پیدا کنند. معمولا حدود دو هفته نیاز است تا بخیه‌ ها بهبود پیدا کنند اگر چه پس از آن همچنان کمی تورم و کبودی وجود دارد.

آیا عمل ماموپلاستی درد دارد ؟

عمل ماموپلاستی یک جراحی زیبایی می باشد و داشتن درد بعد از جراحی طبیعی است. این درد ها به علت برش ها و بخیه هایی است که در سینه انجام می شود. هر عمل و جراحی در طی هفته های بعد از عمل درد را خواهد داشت و دور از اجتناب است.

معمولا دردی که در این عمل انجام می شود بسیار ضعیف می باشد و بیماران بدون هیچ مشکلی می توانند تحمل کنند. اما در صئرتی که آستانه درد در بیمار پایین باشد، پزشک جهت تسکن درد، داروهای بی حس کننده موضعی تجویز می کند.

چه افرادی بهتر است عمل ماموپلاستی را انجام ندهند ؟

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

پس از انجام جراحی ماموپلاستی فرد باید حتما به پشت بخوابد و فاصله سر نسبت به دیگر اندام بیشتر باشد تا هیچ فشاری به سینه ها وارد نشود. از خوابیدن روی پهلو و شکم در این دوره‌ی زمانی خودداری کنید.

تاثیر مصرف الکل و دخانیات در جراحی ماموپلاستی

مصرف الکل، ریسک خونریزی را پس از عمل جراحی ماموپلاستی تشدید می‌کند. به همین دلیل توصیه می شود تا زمانی که فرد از داروهای مسکن استفاده می‌کند، باید از مصرف الکل خودداری کند تا خونریزی فرد تشدید نشود. همچنین استعمال دخانیات نیز منجر به کند شدن روند بهبودی شده و دوره‌ی نقاهت بیمار را طولانی می ‌کند.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19