عمل پروتز سینه چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

پروتز سینه به ‌معنای بازسازی پستـان از طریـق افزایـش حجم آن می باشد. توجه داشته باشید که پستان از بافت چربی و بافت غددی تشکیل شده است که توسط پوست احاطه شده و روی عضله جدار قفسه سینه قرار میگیرند. گاهی کمبود بافت سینه یا عواملی مانند شیردهی، حاملگی، کاهش وزن و سوءتغذیه یا عواملی مثل سرطان یا ضربه باعث از بین رفتن خجم و افتادگی سینه ها می شوند. که این مسئله ممکن است در بعضی از بانوان اذیت کننده و موجب عدم اعتماد به نفس آن ها شود. در این موارد بواسطه افزایش سایز سینه با پروتز پستان احساس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در فرد ایجاد میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه نوعی جراحی زیبایی می باشد که برای بزرگ کردن یا تقارن سینه طراحی شده است. برای این جراحی می‌توان از دو روش حجم سینه را افزایش داد. در روش اول می توان چربی را از دیگر نقاط بدن به سینه تزریق کرد یا یک روش رایج‌ تر این است که از طریق جراحی کاشت یا پروتز را برای سینه انجام داد. افرادی این جراحی زیبایی را انجام می‌دهند که حجم سینه کمی داشته یا به دلایل مختلفی مانند کاهش وزن، بارداری و شیردهی حجم سینه خود را از دست داده‌اند. برخی افراد که سینه‌های کوچک‌ تر و لگن پهنی نیز دارند ممکن است، بخواهند با بزرگ‌ تر کردن سینه‌های خود تناسب اعضا را به بدن خود بازگرداند. علاوه بر این افرادی که سینه‌های نامتقارن دارند نیز از طریق این جراحی زیبایی می‌توانند اندازه پستان‌های خود را یکسان کنند.

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه بر اساس شکل ظاهری

پروتز های سینه بر اساس شکل ظاهری به دو دسته پروتز گرد (Round) و پروتز قطره اشکی (Teardrop) تقسیم بندی می شوند.

رایج ترین نوع پروتز بر اساس شکل، پروتزسینه گرد (Round Breast Implant) می باشد که زنان برای عمل بزرگ کردن سینه انتخاب می کنند. فرم گرد پروتز سینه دارای سه نوع مختلف می باشد:

پروتز هایی می باشند که بیشترین برجستگی و حجم را به سینه می دهند.

پروتز های می باشند که برجستگی زیاد امابا فرم طبیعی به سینه می دهند.

این نوع پروتز ها مناسب افرادی هستند که برجستگی طبیعی همراه با فرم طبیعی می خواهند.

پروتز سینه اشکی (Teardrop Breast Implant) یک نوع پروتز آناتومیک می باشد که شکل طبیعی تری به سینه ها می دهد، زیرا به آرامی از نوک سینه به سمت استخوان سینه مانند یک سینه طبیعی شیب پیدا می کند. نحوه جراحی پروتز پستان اشکی مانند انواع دیگر پروتزها است. با این تفاوت که برش جراحی برای جایگذاری این پروتز مقداری بزرگ تر است، به علت آن که قسمت پایینی آن پهن تر است.

پروتز پستان

انواع پروتز سینه بر اساس جنس

پروتز های سینه بر اساس جنس مواد آن ها به 3 دسته ی آب نمکی، سیلیکونی و ثابت تقسیم بندی می گردند.

پروتز‌های آب نمکی یا “سالین” با آب و نمک استریل شده پر شده‌اند و این پروتز دارای جداره‌های ضخیمی است و نمای طبیعی نداشته و بعد از جایگذاری در سینه ظاهری مصنوعی ایجاد می کند. عموما افرادی که خواستار حجیم سازی بیش از حد سینه‌های خود هستند این جنس پروتز سینه را انتخاب می‌کنند. زنانی که بافت سینه کوچکی دارند افراد مناسبی برای جایگذاری پروتز‌های آب نمکی نیستند. همچنین پزشکان استفاده از این نوع پروتز را برای افراد زیر 18 سال ممنوع اعلام کرده‌اند.

پروتز‌های سیلیکونی از ژل سیلیکون ساخته شده‌اند و بافتی بسیار شبیه به بافت طبیعی سینه دارند و بسیار پر طرفدارهستند. تمام افراد متقاضی جراحی پروتز سینه می‌توانند از این جنس پروتز استفاده کنند. پروتز های سیلیکونی در شکل‌های مختلف با درجه‌های سفتی مختلف موجود هستند. همه‌ی ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل با ژل پر شده‌اند و نسبت به پروتز آب نمکی نیاز به برش بزرگ‌تری دارند. اگر از پروتز سیلیکونی استفاده کنید، حس طبیعی‌تر و نرم‌ تر و سبک ‌تری خواهید داشت.

پروتز های ثابت هم در واقع با ژل سیلیکون پر شده اند . اما تفاوت اصلی در اینجاست که این پروتزها حتی در صورت پاره‌ شدن هم، شکل خود را از دست نمی‌دهند و پروتز دائمی سینه است. تراکم سیلیکون در پروتزهای ثابت بالاتر می باشد و به همین دلیل سفت ‌تر از پروتزهای سیلیکونی هستند.

پروتز سینه ثابت شکل و اندازه‌های مختلفی دارند و عموما در قسمت پایین، برجستگی بیشتری دارند. به سمت بالا نازک ‌تر می‌شوند، تا فرم بهتر و طبیعی‌ تری را به سینه بدهند.برای قرار دادن پروتز ثابت، نیاز به برش بزرگتری هست. اگر پروتز ثابت بعدا بچرخد، منجر به یه شکل غیرطبیعی در سینه می‌شود. به‌طوری که برای اصلاح آن، لازم است مجددا عمل جراحی انجام شود.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

برای انجام جراحی پروتز سینه در ابتدا به فرد دارو های بیهوشی تزریق می شود تا مراجعه کننده در وضعیت بیهوشی قرار گیرد. سپس جراح با توجه به نواحی مخصوصی که قبل از جراحی مشخص کرده است، در زیر خط سینه و یا در ناحیه زیر بغل برش هایی را ایجاد می کند و در مرحله بعد پروتز ها از کانال همین برش ها وارد بافت سینه می شود که در نهایت محل برش های ایجاد شده باید بخیه شود.

اندازه پروتز سینه

سایز های مختلفی از پروتز سینه وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای کاشت سینه استفاده کرد. انواع مختلف سایز پروتز سینه برحسب حجم مایع درون پروتز تعیین می‌شود که بین 250 تا 500 سی سی حجم دارند. البته سایزهای بزرگ ‌تری هم وجود ارند اما چندان متداول نبوده و باعث نامطلوب شدن نتیجه عمل می‌شوند. میزان برجستگی و پهنای پایه بسیار مهم است که از همان اول مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور کلی سایز پروتزها را می‌توان به کوچک، متوسط و بزرگ دسته بندی کرد.

مزایای جراحی پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

کاندیدای مناسب جراحی پروتز پستان

کاندیدای نامناسب جراحی پروتز پستان

چه کسانی نباید از پروتز سینه ثابت استفاده کنند؟

خانم‌های باردار و شیرده مجاز به استفاده از پروتز سینه ثابت نیستند.

تعویض پروتز سینه

عمل تعویض پروتز سینه، یک روش جراحی برای افرادی می باشد که قصد تغییر یا برداشتن پروتز سینه خود را دارند. برداشتن یا جایگزینی پروتزهای سینه الزامی نیست، مگر مشکلاتی مانند تغییر شکل، پارگی و یا تغییر سایز ایمپلنت وجود داشته باشد همچنین توجه داشته باشید.ایمپلنت سینه یک عمر دوام نمی آورد. پزشکان توصیه می کنند که افرادی که پروتز سینه دارند هر 10 تا 15 سال یک بار آن را برداشته یا تعویض کنند. با این حال، اگر هیچ عارضه ای نداشته اید، جراح پلاستیک شما ممکن است به شما توصیه نکند که آنها را بردارید.

طول عمر پروتز سینه چقدر است؟

طول عمر پروتز سینه در همه کسانی که این جراحی را انجام داده‌اند یکسان نیست. اما به‌ طور کلی میزان ماندگاری پروتز در سینه بین 10 سال تا 20 سال تخمین زده شده است. این طول عمر معمولا به میزان ماندگاری ایمپلنت‌ها در سینه بیمار بستگی دارد و حتی ممکن است با توجه به فاکتور‌های مهم دیگر، از 8 الی 16 سال نیز برای ماندگاری پروتز در سینه در نظر گرفته شود.

آیا استفاده از پروتز سینه ثابت سرطان زا است؟

در حال حاضر، هیچ مطالعه اثبات شده پزشکی مبنی بر ارتباط عمیق پروتز سینه و سرطان وجود ندارد و نمی توان ابتلا به سرطان را از عوارض پروتز سینه دانست.

در هر صورت وجود پروتز سینه در قسمت پستان به هیچ وجه باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. مواد داخل پروتزهای سینه سیلیکونی و سالینی، ژل و آب نمک است که در صورت پاره شدن، آب نمک جذب بدن می‌شود، اما مایع ژل جذب نشده و در بدن باقی می‌ماند که ممکن است خطرناک باشد.

پروتز سینه بعد از سرطان

پروتز سینه بعد از سرطان یک فرآیند کلیدی است که به زنان امکان بازگشت به شکل و ظاهر طبیعی پستان خود را می‌دهد. و باتوجه به میزان گستردگی سرطان، درخواست بیمار و تشخیص پزشک به صورت های مختلفی انجام می شود.

نیاز به بازسازی پستان بعد از سرطان پستان بستگی به عوامل متعددی دارد و باید به صورت فردی بررسی شود. در برخی موارد، بازسازی پستان می‌تواند یک گزینه مناسب باشد، در حالی که در موارد دیگر، ممکن است به دلایلی مثل وضعیت سلامت عمومی بیمار یا ترجیحات شخصی، بازسازی پستان لازم نباشد.

اقدامات قبل از جراحی پروتز سینه

اقدامات بعد از پروتز سینه

  1. مهم ترین مراقبت لازم که بعد از عمل پروتز سینه باید بطور شبانه روز حتما رعایت شود استفاده از سوتین طبی است زیرا سوتین همانند پانسمان عمل می کند و با انجام این کار از بروز عوارض احتمالی جلوگیری می شود در نتیجه سوتین را دائم بسته نگه دارید.
  2. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی
  3. از فردای روز عمل پروتز سینه در صورت استفاده از پانسمان ضد آب می توانید حمام نمایید در غیر این صورت 5 روز بعد از جراحی می توانید استحمام کنید.
  4. به مدت 3 هفته پس از جراحی پروتز سینه طاقباز بخوابید( از خوابیدن بروی شکم و پهلو جدا خودداری نمایید زیرا امکان جابه جایی پروتز در این نحوه خوابیدن وجود دارد).
  5. به مدت یک هفته پس از جراحی از استعمال هرگونه دخانیات و نوشیدن نوشابه های الکلی پرهیز نمایید. زیرا استعمال دخانیات موجب کاهش جریان خون می شود ودرنتیجه روند بهبودی به کندی پیش می رود.
  6. از حرکات بیش از حد دست خود خودداری نمایید.
  7. از خم کردن بدن به سمت پایین تا جایی که ممکن است خودداری نمایید.
  8. احساس سفتی و کشیدگی پوست بعد از جراحی پروتز سینه وجود دارد همچنین ممکن است فرد با کاهش احساس نوک سینه مواجه شود که تمامی این موارد طبیعی و موقتی می باشد. و با گذشت زمان این مشکلات برطرف می شود .
  9. دردی که بعد از جراحی پروتز سینه در ناحیه برش احساس می شود و با تکان دادن بدن ممکن است کمی بیشتر شود را می توان با داروهای مسکن که توسط پزشک تجویز شده است تسکین داد . در صورتی که با گذشت مدت زمان طولانی حتی با مصرف قرص های مسکن دردتان کاهش پیدا نکرد حتما پزشک خود را مطلع سازید
  10. تا جایی که ممکن است در روز های اولیه بعد از جراحی از آب میوه های تازه استفاده شود ، در تسریع روند بهبودی مصرف این نوع نوشیدنی ها بسیار کمک کننده می باشد باید مصرف نمک به حداقل برسد زیرا موجب افزایش تورم می شود .
  11. لازم است بعد از جراحی پروتز سینه هر چند سال یک باری MRI صورت گیرد تا به طور کامل بافت سینه و پروتز مورد بررسی قرار گیرد .

هزینه جراحی پروتز سینه

هزینه پروتز سینه بسته به چندین عامل متفاوت می ‌تواند متغیر باشد. این عوامل شامل نوع جراحی انجام شده، مکان جراحی، تجهیزات مورد استفاده، تخصص و تجربه پزشک، ، هزینه‌های بیمارستانی و هزینه‌های پساجراحی می‌شود که به طور کلی هزینه‌ها در کشورها و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای بررسی دقیق تر هزینه ها پزشک در جلسه مشاوره در مورد گزینه‌ها و جزئیات مالی ضروری به شما مشاوره می دهد.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19