عمل اسلیو یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام میشود؟

چاقی و عدم تناسب فرم بدن یکی از رایج‌ ترین نارضایتی ها در حال حاضر بین افراد ‌ می باشد. در هر صورت ممکن است بسیاری از افراد ختی با رعایت رژیم و ورزش نتوانند به فرم دلخواه خود برسند اینجاست که عمل‌های زیبایی به کمک شما می‌آیند و فرم دلخواه را به صورت و بدنتان می‌بخشند. لیپوماتیک یکی از همین روش‌هاست که به‌ منظور اصلاح فرم صورت و بدن به وجود آمده است. جراحی لیپوماتیک در واقع شکلی اصلاح شده و پیشترفته تر از لیپوساکشن می باشد. که هدف اصلی آن تخلیه چربی های انباشته و سفت شده در اندام های مختلف می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک نوعی عمل زیبایی غیرتهاجمی می باشد که با هدف برداشتن چربی اضافه از قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود. این عمل با نام پیکرتراشی نیز شناخته می شود و معمولا بدون بی حسی انجام می شود. این روش با استفاده از فناوری های نوین روز دنیا انجام می شود. چربی‌ها با حرکات ارتعاشی (لرزشی) از بافت‌ها جدا شده و بدون درد و خون‌ریزی از بدن دفع می‌شوند. لازم است بدانید که لیپوماتیک متفاوت از روش های درمان چاقی و کاهش وزن می باشد. و صرفاً هدفش اصلاح خطوط بدن می باشد و تغییرات بسیار جزئی به همراه دارد.

کسانی بهترین کاندیدا برای عمل لیپوماتیک هستند؟

چه افرادی برای انجام لیپوماتیک مناسب نیستند؟

لیپوماتیک

عمل لیپوماتیک روی کدام‌ نواحی بدن انجام می‌شود؟

در واقع لیپوماتیک شکم و پهلو روش پیشرفته تر لیپوساکشنمی باشد که عوارض آن را به دنبال ندارد. در لیپوماتیک با استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به شکستن چربی های موجود در ناحیه شکم و پهلو می کنند. در مرحله بعد، این چربی ها به بهترین شکل ممکن از بدن خارج می شوند. به همین دلیل، این عمل به بادی کانتورینگ یا پیکرتراشی نیز شهرت یافته است.

انجام لیپوماتیک به این صورت می باشد که بسته به نیاز بیمار و تشخیص پزشک ممکن است با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود. سپس با استفاده از دیامتر، سوراخ هایی در نقاط شکم و پهلو ایجاد می شود. این سوراخ ها محل ورود لوله کانول هستند. دستگاه لیپوماتیک بدون آسیب به بافت های بدن، شکستن چربی ها را انجام می دهد. و پس از انجام این کار برای خروج خونابه ها از لوله درن استفاده می شود. این لوله ها دارای مخازن مجهز به درپوش هستند. به محض پر شدن این مخازن باید تخلیه آنها انجام شود. یک هفته پس از لیپوماتیک، درن ها از بدن خارج خواهند شد.

گاهی اوقات تجمع بیش از حد چربی در نواحی بدن از جمله بازو باعث برهم خوردن تناسب اندام فرد می شود. برای خارج کردن چربی این ناحیه و لاغری موضعی می توانید از جراحی لیپوماتیک بازو استفاده کنید.

لیپوماتیک به منظور شکل دهی بهتر به نواحی از بدن از جمله بازو و کاهش چربی آن انجام می شود. که در این میان BMI یا شاخص توده بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که این شاخص در فرد بالاتر از 35 باشد انجام لیپوماتیک توصیه نمی شود. انجام این تکنیک به این ثورت می باشد که با ایجاد دو یا سه سوراخ ظریف در بازو به کمک وسیله ظریفی مانند آندوسکوپ که این وسیله کانولا نام دارد وارد بافت چربی زیر پوست می شود و با حرکاتی که منشا آن ها امواج سونوگرافی می باشد بافت چربی از حالت جامد به حالت مذاب تبدیل می شود و توسط همان کانولا ها چربی به شکل مذاب خارج می شود و در طی یک روند سه تا چهار ساعت می توان حجم زیادی از چربی را خارج کرد و بازو را به تناسب و فرم دلخواه رساند.

چربی انباشته شده در زیر چانه و اطراف گردن را غبغب می گویند که می تواند موجب کاهش جذابیت چهره فرد گردد. افرادی که دارای اضافه وزن شدید می باشند در بیشتر مواقع با این مشکل روبرو می شوند که این امر موجب کاهش زیبایی و اعتماد بنفس آن ها گردیده است که با استفاده از لیپوماتیک غبغب می توانند این مشکل را رفع نمایند و زیبایی را به چهره ی خود بازگردانند. در این روش ابتدا فرد باید دندان های خود را روی هم فشار داده و زبان خود را نیز به سقف دهان فشار دهد. با اینکار فرد سبب سفت شدن عضلات این ناحیه می شود و پزشک می تواند مقدار چربی های انباشته شده را پس از مشخص نمودن محل چربی های انباشته شده با وارد کردن کانولا تخلیه نمایند.

یکی از مهم ترین مشکل خانم ها، حجم و فرم نامتناسب در بخش پایین تنه می باشد. سبک زندگی نامناسب، رژیم غذایی ناسالم، بارداری های متعدد و کم تحرکی موجب افزایش کالری در بدن و انباشته شدن به شکل چربی در ران ها می شود. افزایش حجم ران ها موجب مشکل در راه رفتن و پیاده روی، درد در قسمت کمر می شود.

از دیگرعللی که میتوان به ایجاد پاهای چاق اشاره کرد به عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی اشاره کرد. انجام لیپوماتیک ران روش مناسبی برای کسانی می باشند که دارای انباشت چربی در قسمت داخل ران و یا کنار ران هستند. لیپوماتیک ران روش غیرتهاجمی برای دفع بخشی از سلول‌های چربی انباشته ‌شده زیر پوست با کمترین میزان آسیب به سلول‌های بافت چربی است. در روش لیپوماتیک ران می‌توان چربی خارج شده از قسمت ران‌ها را با هدف زیباسازی و حجم دهی به سایر اندام‌ها مثل باسن و سینه‌ها تزریق کرد.

جراحی لاغری ساق پا یکی از رایج ‌ترین انواع عمل لیپوماتیک می باشد که کمک می ‌کند پاهایی خوش‌ فرم و زیبا داشته باشید. زمانی که چربی زیادی در ساق پا تجمع یافته باشد علاوه بر برهم زدن تناسب اندام باعث می‌شود فشار زیادی به ناحیه زانو و مچ پا وارد کرده و دچار درد مفاصل شوید. لیپوماتیک ساق پا مانند لیپوماتیک دیگر اندام ها پس از بی‎ حسی موضعی، جراح یک یا چند سوراخ به قطر 2 تا 5 میلی‌ متر در ناحیه ساق پا ایجاد می‎کند. سپس از طریق این سوراخ‎ لوله کانولا دستگاه لیپوماتیک را وارد کرده و سعی می‎کند بخش زیادی از بافت چربی را تخریب کند. در نهایت، محلول چربی به کمک مکانیسم مکش از بدن خارج می‌شود. کل این فرآیند ممکن است 30 تا 45 دقیقه طول بکشد و طی یک جلسه انجام می‎شود.

نکات مهم قبل از انجام لیپوماتیک

نکات مهم بعد از انجام لیپوماتیک

خطرات و عوارض جانبی احتمالی لیپوماتیک

تورم در نواحی جراحی یکی از مشکلاتی که عمل لیپوماتیک ممکن است برای شخص به وجود بیاورد. پس از خارج کردن چربی اضافی از ناحیۀ مورد نظر مایع میان بافتی به جای چربی اضافه قرار می ‌گیرد. در نتیجه باعث می ‌شود سطح پوست در ناحیۀ جراحی متورم به نظر برسد.

هنگامی که لولۀ کانولا وارد بافت چربی می‌شود، پیوسته در حال ارتعاش و لرزش است. این لرزش به بافت چربی و بافت‌های اطراف آن آسیب می‌زند و ممکن است این نواحی را کبود کند. البته باید گفت این التهاب و کبودی به سرعت به حالت اولیه باز می‌گردد و بعد از مدتی از بین می‌رود.

یکی دیگر از معایب انواع لیپوماتیک این می باشد که شخص باید تا چندین ماه از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین پرهیز کند.

یکی دیگر از عوارض عمل لیپوماتیک که ممکن است به وجود بیاید، آمبولی می باشد. در عمل لیپوماتیک لولۀ کانولا کاملا وارد بافت چربی شده و در نتیجه اگر این لوله استریل و ضد عفونی نشده باشد، خیلی زود ممکن است باکتری‌ها و عوامل عفونی را وارد بدن کرده و باعث بروز بیماری‌های باکتریایی شود.

بعد از عمل، شخص تا مدتی خونریزی خواهد داشت که طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست.

از دیگر عوارض لیپوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در هر صورت توجه داشته باشید که انتخاب کلینیک معتبر و پزشک با مهارت و متخصص برای انجام لیپوماتیک ریسک بروزعوارض نام برده را به حداقل می رساند.

عمل لیپوماتیک یا رژیم لاغری ؟!

شایان ذکر است که لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست و اگر رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر ندهید، سلول‌های چربی به بدن برمی‌گردند. هدف از انجام لیپوماتیک از بین بردن بافت چربی اضافی زیر پوست و کاهش سایز و داشتن ظاهری صاف و یکنواخت در نواحی مد نظر می باشد. باید توجه داشته باشید که در هر صورت رغایت رژیم غذای قبل و بعد از انجام عمل لیپوماتیک یکی از الزامات اصلی می باشد.

مزیت اصلی داشتن یک رژیم غذایی سالم پس از لیپوماتیک این می باشد که ماندگاری نتایج عمل بسیار طولانی تر می شود و می توانید سال ها از اندام زیبا و متناسب خود لذت ببرید.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن چیست؟

  1. لیپوساکشن یک عمل جراحی است که برای حذف چربی اضافی از بدن انجام می شود. از سمت دیگر، لیپوماتیک یک تکنیک پیشرفته غیرتهاجمی برای هدف قرار دادن چربی های موضعی می باشد.
  2. در حالی که لیپوساکشن می تواند نتایج طولانی مدت ارائه دهد، لیپوماتیک راه حل های نسبتا کوتاه مدت با حداقل عوارض جانبی را ارائه می دهد.
  3. لیپوساکشن شامل استفاده از بیهوشی می باشد و معمولاً در بیمارستان انجام می شود. جراح یک برش در پوست ایجاد می کند و یک کانول را در لایه چربی قرار می دهد. سپس چربی اضافی از طریق این دستگاه ساکشن می شود.
  4. از سمت دیگر لیپوماتیک با استفاده از امواج صوتی با فرکانس پایین سلول‌های چربی موضعی را هدف قرار می دهد و با مایع کردن آن‌ها از حالت جامد بدون برش یا سوزن استفاده می ‌کند.
  5. توجه داشته باشید که لیپوساکشن و لیپوماتیک دو روش بسیار متفاوت برای درمان چربی اضافی هستند. لیپوساکشن یک روش جراحی تهاجمی است که در آن یک لوله نازک وارد بدن می شود و از مکش برای حذف سلول های چربی استفاده می شود.
  6. از طرف دیگر لیپوماتیک یک روش غیر تهاجمی است که برای کاهش چربی با استفاده از فناوری لیزر سرد همراه با شاک ویو تراپی می باشد.
  7. لیپوساکشن برای از بین بردن چربی نواحی کلی ‌تر و بزرگ ‌تر توصیه می‌شود، در حالی که پیکرتراشی لیپوماتیک برای از بین بردن نواحی چربی کوچک‌ تر و مشخص ‌تر به‌ کار می‌رود.
  8. لیپوساکشن برای کانتورینگ و لاغری بدن استفاده می‌شود، اما پیکرتراشی لیپوسکوپ (liposcope) یا همان عمل لیپوماتیک برای شکل دادن به بدن و عضلات به‌ کار می‌رود.
  9. بهترین گزینه برای کاهش وزن لیپوساکشن می باشد که این مورد در رابطه با لیپوماتیک صدق نمی‌کند.

دستگاه لیپوماتیک چگونه کار می کند؟

دستگاه لیپوماتیک نوعی دستگاه پیشرفته ساکشن می باشد که با تکنولوژی متفاوت از روش لیپوساکشن چربی‌های موضعی را از بدن دفع می‌کند. این دستگاه از طریق ویبراسیون سلول‌ها و امواج اینفراسونیک پیوند سلول‌های چربی را تخریب می‌کند.

دلیل ناهمواری بعد از لیپوماتیک چیست؟

در صورتی که جراح به‌ طور غیراصولی و بیش از حد چربی‌های نواحی بدن را خارج کند یا چربی شکم و پهلو را به ‌شکل نامنظم خارج کند، یا خونابه در زیر پوست جمع شود، این اختلال به ‌وجود می‌آید. این عوارض در هنگام عمل رخ نمی‌دهد و قابل تشخیص نیست و مدت‌ها بعد از جراحی بیماران متوجه آن می‌شوند.

عارضه ناهمواری اغلب برای افراد مسن رخ می‌دهد؛ زیرا خاصیت ارتجاعی پوست‌ شان کمتر بوده و احتمال بروز ناهمواری و نامتقارنی در اندام‌ شان بیشتر است.

شدت و گستردگی این ناهمواری‌ها به عوامل متفاوتی بستگی دارد. متقاضیان باید قبل از عمل تمام سوابق بیماری و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهند تا احتمال ایجاد ناهنجاری و پستی و بلندی در بدن به صفر برسد.

همچنین ماساژ ناحیه عمل می‌تواند باعث ایجاد ناهمواری شود‌. بیماران بعد از جراحی باید از مالش ‌دادن ناحیه جراحی پرهیز کنند.

هزینه عمل لیپوماتیک

تعیین هزینه جراحی لیپوماتیک به عوامل مختلفی نظیر میزان چربی بدن، ناحیه تحت درمان ، شرایط بدن هر فرد و همینطور انتظاری که از نتیجه عمل دارد، بستگی دارد. بنابراین، جراح فوق تخصص پلاستیک برای هر فرد، از شیوه خاص و منحصر به فردی که برای او مناسب تر است، استفاده می کند. به همین جهت، امکان اعلام یک عدد مشخص بعنوان هزینه قطعی لیپوماتیک وجود ندارد. در کل موارد زیر در محاسبه هزینه لیپوماتیک نقش دارند:


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19