جراحی بینی ترمیمی چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی بینی ترمیمی یا رینوپلاستی اصلاحی یک عمل جراحی اصلاحی ثانویه است که پس از جراحی بینی اولیه در جای دیگر توسط جراح دیگری انجام می شود. جراحی ترمیمی بینی حتی ممکن است برای بار دوم برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام شود. رینوپلاستی اصلاحی می تواند هم ناهنجاری های زیبایی و هم اختلالات عملکردی را اصلاح کند. رینوپلاستی اصلاحی یکی از پیچیده ترین روش های جراحی است که انجام می شود.

اکثر انواع جراحی زیبایی بینی نیاز به جراحی ترمیمی دارند تا حمایت ساختاری کافی برای نوک بینی و تمام پشت بینی یا پل بینی ایجاد شود. این اغلب به شکل اضافه کردن غضروف ارائه می شود. در بسیاری از روش‌های رینوپلاستی اصلاحی، کمبود غضروف موجود در تیغه بینی نیاز به بازسازی دارد و جراح ممکن است نیاز به برداشت غضروف از قسمت دیگری از بدن به عنوان یک روش جایگزین داشته باشد. سایر نقاط رایج شامل برداشتن غضروف از گوش و گاهی اوقات از دنده ها است. بیمارانی که دارای ناهنجاری هایی هستند که نوک بینی یا پل بینی را تحت تاثیر قرار می دهند، ممکن است نیاز به برداشت بافت نرم از سایر قسمت های بدن داشته باشند. خط مو همچنین منبع فاسیا (یک لایه بافت همبند سخت) است که گاهی اوقات توسط برخی از جراحان زیبایی بینی استفاده می شود. اغلب ساختار داخلی بینی توسط بافت اسکار ناشی از جراحی قبلی منحرف شده است و برای اصلاح ناهنجاری‌های باز بودن راه هوایی که ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود، پیوند پوست یا فلپ‌های بافت نرم مورد نیاز است.

آنچه در این مطلب میخوانید

نکات ضروری قبل از جراحی بینی ترمیمی

اگر قصد عمل زیبایی بینی دارید باید بدانید اولین عمل جراحی بینی، بهترین زمان برای برطرف‌کردن تمامی مشکلات زیبایی و عملکردی بینی است، بنابراین باید در انتخاب جراح خود دقت لازم را داشته باشید، چرا که این عمل اهمیت زیادی دارد و بینی باید به صورت اصولی بازسازی شود تا بعد از گذشت چند سال، بینی با مشکلات دیگر مواجه نشود، چرا که در این صورت باید عمل ترمیمی انجام شود که پیچیده‌تر و هزینه‌برتر خواهد بود. اگرچه با به کارگیری صحیح روش‌های پیشرفته توسط متخصصان باتجربه جراحی، عمل ترمیم بینی هم می‌تواند با موفقیت انجام شود.

بیماران برای انجام جراحی ترمیمی یا ثانویه بینی حداقل یک سال باید صبر کنند.

این جراحی در بینی‌های گوشتی باید با تقویت و حمایت نوک بینی انجام شود تا با یک اسکلت منسجم نوک بینی در مکان مناسب خود قرار گیرد، زیرا ضخامت زیاد پوست باعث افتادگی نوک بینی می‌شود.

در عمل ترمیمی بینی باید زخم های اولیه بهبود یافته باشند.

عمل ترمیم بینی نسبت به جراحی اولیه، پیچیدگی بیش‌تری دارد و باید جراح ترمیم بینی با استفاده از تبحر و مهارت خود موقعیت قرارگیری غضروف‌های درون بینی را بررسی و به ایرادهای به وجود آمده در عمل بینی اول توجه کند. همچنین باید موقعیت بینی پیش از جراحی اولیه بررسی شود.

بیمار باید در مورد نتیجه جراحی ترمیم بینی نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشد، زیرا این عمل به منظور بازسازی بینی انجام می‌شود.

اگر پزشک‌ تشخیص دهد ساختار بینی، تحمل انجام جراحی ترمیمی را ندارد، باید از جراحی منصرف شوید.

اگر نتیجه جراحی بینی رضایت‌بخش نیست، بهتر است اقدام فوری صورت نگیرد.

هزینه ترمیم بینی عمل شده

هزینه جراحی ترمیمی بينی غالبا بیشتر از جراحی اولیه است؛ زیرا جراحی ترمیمی پیچیده تر از جراحی اولیه بوده و علاوه بر بازسازی بینی نیاز به اعمال تغییرات بیشتری نسبت به جراحی اولیه وجود دارد و حتی در مواردی نیاز به پیوند غضروف دارد.

آیا هزینه عمل بینی ترمیمی از رینوپلاستی اولیه بیشتر است؟

با توجه به این مسئله که جراحی ترمیم بینی در قیاس با نخستین عمل دشوارتر و پیچیده تر است، چرا که باید تکنیک های خاصی برای اعمال تغییرات با دقت و احتیاط بیشتری، پیاده سازی شوند؛ لذا انتظار می رود هزینه پرداختی بابت آن هم بیشتر باشد.

جراحی بینی ترمیمی

چرا انجام جراحی زیبایی بینی مجدد یک عمل چالش برانگیز است؟

رینوپلاستی اصلاحی به دلایل زیادی یکی از سخت ترین عمل های جراحی است. اغلب جراحی های قبلی رینوپلاستی منجر به تشکیل بافت اسکار متراکم می شود. این امر انجام جراحی زیبایی بینی را با چالش مواجه می‌کند، زیرا ویژگی‌های رایج شناسایی بینی ممکن است توسط بافت اسکار مخدوش شود. این می تواند نتایج نهایی را به خطر بیندازد زیرا بافت اسکار بیش از حد ممکن است حتی پس از جراحی بینی اصلاحی دوباره عود کند. بسیاری از بینی ها پس از جراحی بینی اولیه ممکن است غضروف آسیب دیده یا فاقد غضروف باشند که اغلب به عنوان بخشی از عمل جراحی بینی ثانویه برای بازسازی کافی بینی مورد نیاز است.

بیمارانی که برای انجام جراحی بینی اصلاحی انتخاب می‌کنند باید بدانند که حتی یک عمل جراحی زیبایی بینی اصلاحی ممکن است در ترمیم ناهنجاری‌های زیبایی که در اولین عمل به اندازه کافی برطرف نشده‌اند یا در نتیجه جراحی بینی اولیه ایجاد شده‌اند، کاملاً موفق نباشد. موفقیت یا شکست یک عمل جراحی بینی اغلب می تواند به طور عینی اندازه گیری شود، زیرا حتی ممکن است جراحی بینی مجدد موفقیت آمیز توسط بیمار ناموفق تلقی شود. احتمال ایجاد نارضایتی پس از جراحی بینی مجدد برای بیمارانی که قبلاً از نتایج اولین عمل ناراضی هستند بیشتر است.

بیماران باید از تمام خطرات و عوارض بالقوه جراحی ترمیمی بینی، از جمله نتیجه نامطلوب، آگاه باشند. آن‌ها باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از آنچه که این روش می‌تواند به دست آورد، قبل از پذیرش برای جراحی بینی اصلاحی در مرکز جراحی داشته باشند.

ترمیم بینی عمل شده بدون جراحی

یکی از سوالاتی که همواره برای افرادی که به دنبال جراحی بینی ترمیمی هستند پیش می آید این است که آیا لازم است دوباره بیهوش کامل شوند و دوباره وارد اتاق عمل شوند؟ در بعضی موارد که مشکل جزئی باشد با بی حسی موضعی، جراحی انجام می شود اما بهتر است هر نوع جراحی در اتاق عمل انجام شود چرا که ممکن است در حین عمل نیاز به امکانات بیشتری باشد و در صورت نبود امکانات لازم در روند جراحی اختلال ایجاد شود.

انواع روش های عمل جراحی ترمیم بینی

دو نوع روش برای جراحی ترمیمی بینی وجود دارد :

جراحی ترمیمی بینی به روش باز و بسته.

نوع جراحی ترمیمی را پزشک بسته به تشخیص خود و پس از معاینه بیمار انتخاب می کند.

جراحی بینی اصلاحی شامل چه مواردی می شود؟

رینوپلاستی اصلاحی یک عمل پیچیده است که معمولاً چالش برانگیزتر از جراحی بینی اولیه است. مراحل خاص درگیر در یک عمل جراحی زیبایی بینی به مسائل خاصی که باید پرداخته شود بستگی دارد، اما به طور کلی، این روش مراحل زیر را دنبال می کند:

مهم است که در نظر داشته باشید که جراحی بینی اصلاحی یک عمل پیچیده است و انتخاب جراحی که تجربه و سابقه اثبات شده در روش های اصلاحی را داشته باشد بسیار مهم است.

خطرات عمل بینی ترمیمی

رینوپلاستی اصلاحی یک عمل پیچیده با خطر عوارض بالاتر نسبت به جراحی بینی اولیه است. خطرات و عوارض خاص به هر بیمار و مسائل خاصی که باید مورد توجه قرار گیرند بستگی دارد، اما برخی از رایج ترین خطرات و عوارض شامل موارد زیر است:

مهم است که در نظر داشته باشید که این خطرات و عوارض نادر هستند و می توان با انتخاب یک جراح مجرب و با رعایت دستورالعمل های جراح برای مراقبت های قبل و بعد از عمل، این خطرات و عوارض را به حداقل رساند.

عوامل موثر در عمل جراحی ترمیمی بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی در موثر بودن ظاهر و شکل بینی نقش مهمی دارد از این گذشته پوست فرد کاندیدا همواره در نتیجه عمل بینی تاثیر گذار است. افرادی که دارای پوست های معمولی که از لحاظ ضخامت نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم هستند، بهترین کاندیدای عمل جراحی ترمیمی بینی می باشند. علاوه بر این شکیبایی فرد در زمان سپری شدن دوران نقاهت یکی از عوامل مهم در عمل جراحی ترمیمی بینی به شمار می آید. مشکل ترین عمل ترمیمی، مربوط به متقاضیانی است که در عمل اولیه پوست بینی آنها در ناحیه پره ها و سوراخ ها بیش از حد برش خورده باشد.

افراد مناسب برای عمل جراحی ترمیمی بینی

به طور کلی، بیمارانی که تحت عمل جراحی بینی اولیه قرار گرفته اند و به نتایجی دست یافته اند که با نتایج مطلوب آنها مطابقت ندارد، کاندیدای خوبی برای جراحی بینی ترمیمی هستند. رینوپلاستی اصلاحی را می توان در افرادی که یک یا چند عمل جراحی بینی قبلی انجام داده اند انجام داد. جراحی تجدید نظر را می توان برای اصلاح طیف وسیعی از عیوب انجام داد، از جمله:

اگر علاقه مند به جراحی بینی اصلاحی هستید، باید حداقل یک سال پس از عمل اصلی خود صبر کنید. بینی قبل از عمل جراحی بعدی به زمان کافی برای بهبودی نیاز دارد و نتایج اولیه شما ممکن است در طول زمان با کاهش تورم باقیمانده تغییر کند. اگر پس از این مدت، احساس می کنید که هنوز می خواهید تغییراتی ایجاد کنید، می توان یک جراحی بینی اصلاحی را انجام داد.

اهداف عمل جراحی ترمیمی بینی

از اهداف عمل جراحی ترمیمی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراقبت های بعد از جراحی بینی ترمیمی

  1. توجه داشته باشید که به طور کلی پس از جراحی داشتن سرگیجه و حالت تهوع البته به صورت مختصر، امری طبیعی است.
  2. برخی مواقع شاهد آن هستیم که بیماران طی ساعات اولیه پس از عمل بینی ثانویه احساس درد در ناحیه گلو و سرماخوردگی دارند، این موضوع ناشی از لوله بیهوشی می باشد که نوشیدن مایعات گرم به حل این مسئله کمک شایانی می کند.
  3. افراد به دلیل عدم وجود تامپون داخل بینی، تا 48 ساعت پس از عمل با ترشح خونابه مواجه خواهند بود؛ لذا توصیه می شود طی این ساعات جهت پیشگیری از آلودگی از قراردهی مکرر دستمال کاغذی بر روی بینی خودداری نموده و به جای آن از گازهای استریل استفاده نمایند.
  4. طی روزهای ابتدایی پس از جراحی ترمیمی بینی، دو یا چند بالش در زیر کمر خود قرار دهید و در حالتی نیمه نشسته استراحت کنید به نحوی که بالاتنه در وضعیتی باشد که بالاتر از پاها قرار گیرد.
  5. توجه داشته باشید که تا 3 روز پس از عمل، میزان کبودی و تورم شدت می یابد و از چهارمین روز به بعد تدریجا از میزان آن کاسته می شود.
  6. 2 الی 3 هفته اول پس از جراحی بر روی پهلو نخوابید و حتما به صورت طاقباز بخوابید.
  7. از خم شدن و همچنین فریاد زدن با صدای بلند خودداری نمایید.
  8. در هنگام خندیدن نباید با فشار بخندید.
  9. چنانچه عطسه داشتید این کار باید با دهان باز صورت گیرد تا بینی تحت فشار قرار نگیرد.
  10. به توصیه دکتر تا 4 روز اول پس از عمل، فقط غذاهای نرم و میکس شده میل کنید و از روز پنجم به بعد می توانید غذاهای معمول را مصرف نمایید.
  11. مصرف انواع آبمیوه و کمپوت پس از جراحی بلا مانع است.
  12. پس از عمل بینی ترمیمی، تا مدتی دندان های خود را با مسواک نرم شستشو دهید.
  13. به پانسمانی که بر روی بینی تان قرار داده شده دست نزنید و از خیس شدن آن نیز خودداری نمایید.
  14. داروهایی که پزشک معالج شما برای تان تجویز کرده را از شب اول به صورت مرتب و دقیق شروع به مصرف کنید، چرا که هر یک از این داروها با دلیلی خاص برای بیمار تجویز شده اند و نباید به صورت خودسرانه مصرف آن ها را قطع کرد.
  15. به منظور تمیز نمودن داخل بینی فقط از سرم های شستشو استفاده کنید و از بردن هر نوع وسیله ای به داخل بینی خودداری نمایید.
  16. بخیه های کنار بینی را در طول روز به دفعات یک الی 2 مرتبه با پماد مخصوصی که پزشک برای تان تجویز نموده چرب کنید.
  17. تا یک هفته هنگام استحمام موهای خود را به صورت جداگانه و به کمک فردی دیگر بشویید و توجه داشته باشید که نباید گچ بینی خیس شود.
  18. کشیدن سیگار و قلیان سبب کاهش خونرسانی و مانع ترمیم زخم شده و بر روی کل عمل جراحی به ویژه جراحی های ترمیمی اثر مخرب دارد، لذا تا دو هفته پس از جراحی باید از مصرف آن ها خودداری نمود.
  19. تا یکماه پس از عمل ترمیمی بینی از فین کردن شدید خودداری نمایید.
  20. تا یکماه از شنا کردن، انجام فعالیت های جسمانی شدید و همچنین قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب نمایید.
  21. از استفاده از عینک طبی تا 3 ماه پس از عمل و عینک آفتابی تا 6 ماه بعد از عمل خودداری کنید.

آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19