عمل بلفاروپلاستی چیست؟ مراقبتها، هزینه، مزایا و معایب

افتادگی پلک بالا و یا پف کردن پلک پایین از جمله مشکلات ظاهری است که در اثر بالا رفتن سن در ناحیه چشم ها ایجاد می شود. در سال های اخیر، انجام جراحی بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) به منظور از بین بردن این اشکالات ظاهری، طرفداران زیادی پیدا کرده است. چشم، حساس ترین عضو بدن محسوب می شود و نواحی اطراف آن باید با ظرافت بالایی تحت جراحی زیبایی قرار گیرد. داشتن چشمانی زیبا به طور حتم می تواند چهره شما را جذاب تر نشان دهد از همین رو بسیار مهم است که به رفع ایرادات و نواقص اطراف چشم مانند افتادگی پلک و پف کردن توجه کنید. رفع این ایرادات می تواند علاوه بر زیبایی و جوانسازی صورت و افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. عمل زیبایی پلک ها یا همان جراحی بلفاروپلاستی عبارت است از جراحی پلک بالا و پایین و حذف پوست، چربی و ماهیچه های اضافی از نواحی اطراف چشم. با اینکه بلفاروپلاستی عمدتاً برای زیبایی و از بین بردن اثرات پیری پوست انجام می گیرد، گاهی جنبه درمانی هم پیدا می کند؛ چون اصولاً افتادن پلک بالا باعث وارد شدن فشار بر روی چشم شده و بر قدرت بینایی فرد تأثیرگذار خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یا عمل بلفاروپلاستی، روشی است که در آن پوست و بافت پلک تنظیم می‌شود تا ظاهر پلک‌ها بهبود یابد. بلفاروپلاستی به طور عمده برای رفع مشکلاتی همچون پلک‌های بزرگ، پوست اضافی پلک، پلک‌های پایینی یا بالایی و چشمان خسته و غیره انجام می‌شود. در جراحی بلفاروپلاستی، جراح یا پزشک با برش دادن پوست اضافی، بافت و چربی از پلک، آن را به شکلی که مطلوب است بازسازی می‌کند. این عمل باعث بهبود دید، کاهش خستگی چشم و بهبود ظاهر کلی صورت می‌شود.

کاربردهای بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی

روش انجام عمل بلفاروپلاستی چگونه است؟

برای انجام جراحی زیبایی پلک، پزشک ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده کند. البته بیهوشی عمومی به ندرت و تنها در موارد خاص به کار می رود. برای شروع جراحی، پزشک به کمک تزریق یک ماده بی حسی به پلک ها، شرایط را برای انجام عمل آماده می کند. در صورتی که جراحی باید روی هر دو پلک انجام گیرد، پلک بالا در اولویت است. جراح با ایجاد یک برش ریز و ظریف، رسوبات چربی، ماهیچه ها و پوست های اضافی که منجر به افتادگی یا پف شده را استخراج می کند. ممکن است از این بافت ها در نقاط دیگر اطراف چشم هم استفاده شود. بلفاروپلاستی پلک پایین، معمولاً برای برداشتن چربی ها و البته کمی پوست های اضافی زیر چشم انجام می گیرد. معمولاً جراحی پلک پایین از داخل پلک انجام می گیرد و در قسمت خارجی چشم برشی نخواهیم داشت؛ اما گاهی بنا بر هدف جراحی، زیر خط مژه در خارج از چشم برش جراحی ایجاد می گردد. در نهایت، پس از انجام ترمیم ها و استخراج بافت های اضافی، پزشک تمامی برش های ایجاد شده را با بخیه های ریز می بندد و در صورت نیاز پانسمان می کند.

مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی

  1. پیش از انجام این فرآیند زیبایی، حتماً برای اطمینان از سلامت عمومی به پزشک عمومی مراجعه کرده و آزمایشات مورد نیاز را انجام دهید.
  2. در روز عمل پلک، بدون آرایش مراجعه کنید.
  3. دو هفته قبل و بعد از عمل پلک از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفامین و آسپرین خودداری کنید.
  4. دو هفته قبل و بعد از عمل زیبایی پلک پلک از استعمال دخانیات و مصرف الکل بپرهیزید.
  5. داروهایی را که جراح برایتان تجویز کرده است رأس ساعت استفاده کنید.

رعایت برخی موارد می تواند به تسریع روند بهبودی و کاهش دوران نقاهت کمک کند. برخی از این موارد مهم و مؤثر عبارتند از:

علت کوچک شدن چشم بعد ازعمل بلفاروپلاستی

در نوزادان تازه متولد شده به دلیل مشکل رشدی در عضله ای که پلک فوقانی را محافظت می کند دچار افتادگی می شود. این افتادگی در 70 درصد موارد تنها در یک چشم رخ می دهد.

افزایش سن و پیری از رایج ترین علت افتادگی پلک است و هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهند. پتوز سالخوردگی در اثر طولانی مدت گرانش زمین به وجود می آید همچنین افزایش سن نیز موجب کش آمدن بافت تاندون پلک می گردد.

میاستنی گراویس باعث ضعف عضلات پلک و افتادگی آن می شود البته این عارضه یک اختلال نادر است. این عارضه در برخی موارد علاوه بر پلک، روی عضلات صورت و حتی بازوها و پاها و سایر قسمت های بدن باعث ضعف عضلات می شود.

افتادگی پلک می تواند به دلیل یک بیماری ارثی به نام دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال باشد. این بیماری بر حرکت چشم ها تأثیرمی گذارد.

مغز کنترل عضلات چشم را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید ممکن است باعث افتادگی پلک یا پتوز شود. آسیب های مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، آسیب عصبی مربوط به دیابت بلند مدت می توانند باعث این عارضه شوند.

در برخی موارد به علت مشکلات جانبی چشم از جمله عفونت، تومور داخل حفره چشم یا ضربه به چشم ممکن است افتادگی پلک چشم رخ دهد.

بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی

بهترین زمان به منظور انجام عمل بلفاروپلاستی، سن 30 سالگی بوده و در موارد نادر در صورت بروز مشکلات ژنتیکی در سنین پایین تر نیز انجام خواهد گرفت.

علت کوچک شدن چشم بعد ازعمل بلفاروپلاستی

دلیل کوچک شدن چشم‌ها بعد از بلفاروپلاستی ممکن است به دو عامل بستگی داشته باشد. اولین عامل، تورم پس از جراحی است که باعث فشرده شدن بافت‌های اطراف چشم می‌شود و ممکن است منجر به کوچک شدن چشم شود. در اکثر موارد، این تورم به طور طبیعی در طول چند روز اول پس از عمل کاهش می‌یابد.

عامل دوم، جا به جایی پوست و بافت‌ها در ناحیه پلک‌ها و چشم است. برش‌های ایجاد شده در این عمل ممکن است باعث جابجایی پوست و بافت‌ها در ناحیه چشم شوند که در نتیجه موجب کوچک شدن چشم‌ها می‌شوند. این تغییرات ناشی از جابجایی بافت‌ها و پوست معمولاً در طی چند هفته پس از عمل بهبود می‌یابد و اندازه چشم به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

مدت زمان عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

مدت زمان لازم برای انجام یک عمل بلفاروپلاستی با توجه به عوامل مختلفی تغییر می‌کند؛ اما میانگین زمانی که پزشک برای جراحی در یک عمل ساده نیاز دارد حدود 1 الی 2 ساعت است.

عمل جراحی بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

کاندیدای نامناسب برای عمل بلفاروپلاستی

هزینه عمل بلفاروپلاستی چگونه تعیین می شود؟

هزینه عمل افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) به میزان زیادی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله محل انجام عمل، تجربه و مهارت پزشک و میزان افتادگی. دیگر عوامل مؤثر، هزینه‌های بیهوشی، هزینه‌های داروها و مراقبت‌های بعد از جراحی می باشد.

خطرات و عوارض احتمالی بلفاروپلاستی

عوارض عمل بلفاروپلاستی عبارت‌اند از:


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

آیا جای بخیه پلک بعد از عمل بلفاروپلاستی باقی می ماند؟آیا جای بخیه پلک بعد از عمل بلفاروپلاستی باقی می ماند؟

جای بخیه بعداز عمل بلفاروپلاستی یکی از عوامل مهم بعد از بلفاروپلاستی است. در این مقاله به بررسی روش های از بین بردن جای بخیه بعد از عمل پلک میپردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24