هرآنچه که باید درباره رینوپلاستی یا عمل بینی بدانید

انسان ذاتا به دنبال زیبایی و زیباتر شدن است؛ با پیشرفت علم پزشکی بشر این امکان را پیدا کرده تا صورت که مهمترین عضو ظاهری بدن و ویترین ارتباط با دنیای بیرون برای هر فردی است، را آنطور که دوست دارد تغییر دهد.

عمل بینی از اولین و متداول ترین عمل های زیبایی به منظور بهبود ظاهر افراد است که در دنیا طرفدارای بسیار زیادی دارد. در طی این فرایند، جراح پلاستیک، غضروف و استخوان بینی را برای تجسم رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد. برای مردان و زنان که از اندازه و شکل بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی یک راه حل زیبایی مطمئن، موثر به آنها پیشنهاد می دهد درست وقتی کار را به یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر بسپارند. رینوپلاستی می تواند تا حد زیادی تعادل ویژگی های صورت را بهبود دهد و به بیماران کمک کند اعتماد به نفس تازه ای پیدا کنند. عمل بینی همچنین می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، به کار گرفته شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا رینوپلاستی همان جراحی بینی است؟

رینوپلاستی در واقع یکی از روش‌های جراحی بینی است که در ایران هم بسیار رایج بوده و کمترین عوارض را به همراه دارد. رینوپلاستی همان جراحی پلاستیک بینی است و همانطور که مشخص است از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است.

کلمه رینوپلاستی از دو قسمت تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای زیبا کردن است. به طور کلی هر عملی که با هدف زیبایی انجام گیرد، کلمه پلاستی را به همراه خواهد داشت.

عمل رینوپلاستی بینی در چه مواردی انجام می شود؟

از مهمترین دلایل زیبایی عمل رینوپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رینوپلاستی بینی گوشتی

بینی گوشتی ساختاری متفاوت با بینی‌های استخوانی دارد و ازاین‌ رو رینوپلاستی بینی‌های گوشتی نیز کمی متفاوت ‌تر است. رینوپلاستی بینی گوشتی به جراحی بینی اشاره دارد که روی یک بینی با پوست بسیار ضخیم‌ تر و سوراخ‌های بسیار بازتر اشاره دارد. برداشتن غضروف و تغییر ساختار آن، برداشتن گوشت اضافه و فرم دادن به نوک بینی و جمع‌تر کردن کناره‌های بینی از جمله کارهایی است که برای عمل بینی گوشتی انجام می‌شود.

در این عمل چالش اصلی شکل دادن به بینی با حفظ ساختار مناسب است، چرا که در بسیاری از موارد حفظ یک ظاهر متعادل و طبیعی برای افرادی با بینی گوشتی کمی سخت می‌شود. این فرم بینی را می‌توان رایج ‌ترین فرم بینی در جهان دانست که حدود 25 درصد از جمعیت دنیا چنین بینی دارند؛ بنابراین رینوپلاستی بینی‌های گوشتی را می‌توان یکی از رایج ‌ترین عمل‌ها در دنیا در نظر گرفت.

عمل رینوپلاستی بینی استخوانی

رینوپلاستی بینی استخوانی ممکن است از داخل بینی به روش عمل بسته بینی انجام شود یا از طریق یک برش خارجی کوچک بین سوراخ‌های بینی با روش عمل باز بینی صورت بگیرد. بعد از آن، جراح استخوان و غضروف زیر پوست را دوباره تنظیم می‌کند.

مراحل انجام عمل رینوپلاستی

برای راحتی عمل داروهای بیهوشی توسط متخصص قبل از عمل تجویز میشوند که شامل تزریق وریدی یا بیهوشی عمومی است. پزشک شما قبل از عمل بهترین انتخاب را به شما توصیه می کند.

جراحی بینی (رینوپلاستی) یا به روش بسته انجام می شود ، جایی که برش ها در داخل بینی انجام میشوند ، یا روش باز ، جایی که یک برش در قسمت پایینی بینی ایجاد می شود (فاصله بین دو سوراخ بینی).

از طریق این برش ها ، پوستی که استخوان های بینی و غضروف ها را می پوشاند به آرامی بالا می رود و امکان دسترسی بکامل به بافت بینی را فراهم می کند.

بینی بیش از حد بزرگ ممکن است با برداشتن استخوان یا غضروف کوچک شود اما ممکن است گاهی اوقات جراحی بینی به پیوند و اضافه کردن غضروف نیاز داشته باشد. معمولاً برای این منظور از غضروف های تیغه بینی (وسط بینی) استفاده کرد. همچنین می توان از غضروف گوش یا به ندرت و در موارد خاص از بخشی از غضروف دنده استفاده کرد.

در صورت انحراف تیغه بینی ، می توان آن را صاف کرد و برای بهبود تنفس ، برآمدگی های داخل بینی را کاهش داد.

هنگامی که ساختار زیرین بینی به شکل دلخواه رسید ، پوست و بافت بینی بخیه زده شده و برش ها بسته می شوند.

برای چند روز ، آتل ها و گاز پانسمان به بهبود بینی کمک میکنند.

روند بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

به علت ورم شدید نوک بینی، فشار گچ بر اطراف بینی و جا انداختن آن بر روی پوست بینی، هنگام درآوردن گچ بینی زیبا نیست. این مرحله گذرا بوده و روز به روز بینی شما بهتر و زیباتر می شود. همچنین، چند روز بعد از عمل بینی از نظر روحی نیز شاداب تر خواهید شد. با این وجود روند بهبودی کُند و تدریجی است. اگرچه زیبایی های ناشی از جراحی بینی در عرض حدود شش ماه ظاهر می شوند، ولی ظاهر بینی تا حدود دو سال تغییر می کند. باید دست كم یک تا دو سال برای اظهار نظر نهايی در مورد نتيجه عمل صبر كرد.

روند بهبودی در ماه اول بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی، بدن شما به مدت چند هفته به زمان برای بهبود و بازیابی نیاز دارد. در ماه اول پس از عمل بینی، شما ممکن است با مواردی مانند تورم و درد مواجه شوید. تورم و ورم بیشتر در روزهای اول پس از عمل بینی رخ می دهد و به مرور زمان کاهش می یابد. درد نیز معمولاً در روزهای اول پس از عمل بینی درد خفیفی وجود دارد، اما با مصرف داروهای تجویز شده تسکین پیدا می کند.

سیر بهبودی بعد از عمل بینی بسته به نوع عمل و شدت آن متفاوت است. درصورتی که عمل بینی شما یک عمل جراحی ساده باشد، ممکن است بعد از یک ماه بهبودی کامل را تجربه کنید. اما اگر عمل بینی شما بسیار پیچیده بوده و برای بهبودی نیاز به زمان بیشتری دارید، احتمالاً بعد از یک ماه همچنان بهبودی در حال ادامه خواهد داشت.

در هر صورت، برای بهبودی سریعتر بعد از عمل بینی، بهتر است دستورالعمل های پس از عمل را به دقت دنبال کنید، مصرف داروهای تجویز شده را رعایت کنید و تمامی راهنمایی های پزشک خود را به دقت پیگیری کنید.

روند بهبودی در ماه دوم بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی، بهبودی بسته به نوع عمل و وضعیت بدنی فرد ممکن است متفاوت باشد. اما در کل، به طور معمول در دو ماه اول پس از عمل بینی، بیشترین بهبودی ها رخ می دهد و به طور کلی در این دو ماه، بینی کمی به شکل و شمایل نهایی خود نزدیک می شود.

ماه دوم بعد از عمل بینی، برای بهبودی سریع تر و به حفظ شکل جدید بینی، باید راهنمایی های پزشک را رعایت کرد و از فعالیت های سنگین و استرس زا پرهیز کرد. همچنین مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین C و پروتئین هستند می تواند به بهبودی سریع تر و بهبود عملکرد بدن کمک کند.

رینوپلاستی در اصفهان

مراقبت های بعد از جراحی رینوپلاستی

بعد از عمل تا چند روز نمی‌توانید از راه بینی نفس بکشید و از همه مهم‌ تر جویدن غذاهای سفت برای شما سخت و حتی مشکل‌ ساز است؛ بنابراین یکی دیگر از موارد مراقبت‌های بعد از جراحی بینی نوع تغذیه‌ای است که باید بعد از عمل بینی داشته باشید.

اول این که گلوی شما بعد از عمل بسیار خشک است؛ بنابراین باید دائماً نوشیدنی‌های مناسب خصوصاً آب مصرف کنید. مصرف مایعات فراوان می‌تواند به دفع زودتر ماده بیهوشی کمک کند. سعی کنید غذاهای مقوی و مایع یا پوره را مصرف کنید. به دلیل از دست دادن خون بهتر است مصرف سوپ ماهیچه و غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

رفع تورم و التهاب پس از عمل بینی

بخش مهمی از مراقبت‌های پس از جراحی بینی برای کم شدن و برطرف شدن تورم و التهاب ناشی از عمل است. یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که باید سر خود را روی دو تا سه بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. این کار را در 4 روز اول بعد از عمل انجام دهید تا به کاهش تورم کمک کند.

برای جلوگیری از کبودی و تورم از کمپرس سرد یا بسته‌های ژل روی چشم‌ها استفاده کنید. مصرف قرص‌های مخصوص را باید از یک تا دو روز قبل از عمل شروع کنید تا زمانی که کبودی‌ها از بین برود مصرف آنها را ادامه دهید. این قرص‌ها نیز به کاهش عمر کبودی‌ها کمک می‌کند.

آمادگی برای عمل رینوپلاستی

  1. عدم مصرف داروهای التهاب زا و یا اسپرین
  2. عدم استعمال سیگار و دخانیات تا حداقل 2 هفته قبل جراحی
  3. وجود یک همراه بیمار قبل از جراحی ،چرا که در روز عمل امکان رانندگی برای شما وجود ندارد و همراه میتواند مراحل اداری و تهیه دارو و نسخه را پیگیری نماید.
  4. داروها و آمپول های تجویز شده پزشک را در زمان مشخص و توصیه شده تزریق و مصرف نمایید.
  5. صبح روز قبل از جراحی حتما حمام کنید چرا که بعد از جراحی تا 3 الی 4 روز نباید حمام کرد تا گچ بینی تا روز برداشتن خیس نشود و بهترین نحو فرم بینی حفظ شود.
  6. پیشنهاد میشود قبل از جراحی کیسه های یخ تهیه نمایید تا بعد از جراحی استفاده نمایید.
  7. قبل از جراحی تمرین کنید با دهان نفس بکشید تا با گرفتگی سوراخ های بینی در روزهای ابتدایی بعد از جراحی ،تنفس برای شما مشکل نباشد.
  8. قبل از عمل بینی سعی کنید تمرین کنید که مستقیم بخوابید توصیه می شود بعد از جراحی به پهلو و روی صورت نخوابید.استفاده از بالشتک در کنار سر خود میتوانید سر خود را مستقیم و ثابت در هنگام خواب حفظ نمایید.
  9. قبل از جراحی لباس گشاد و دکمه دار بپوشید تا بعد از جراحی و ترخیص با تعویض لباس به بینی ضربه ای وارد نشود.

مراقبت از زخم ها پس از عمل بینی

بخش دیگر نکات مراقبت پس از عمل جراحی بینی مربوط به مراقبت از زخم‌هاست. برای بهبود زخم‌ها بعد از جراحی بینی باید از وازلین استفاده کرد. مرتباً در روز دو تا سه بار وازلین را روی جای زخم‌ها بزنید تا خط برش‌ها به‌ تدریج بهبود یابد. وازلین جای زخم را مرطوب می‌کند و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند.

اگر روی جای زخم‌ها و بخیه‌ها پوسته ایجاد شد، به‌آرامی با یک پنبه و پراکسید هیدروژن رقیق شده آن‌ها را تمیز کنید. از طرفی در خصوص عطسه کردن تا ده روز بعد از جراحی بینی مراقب باشید. یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی برای زخم‌ها خودداری از عطسه‌های شدید است. اگر مجبور به عطسه هستید، دهان خود را باز نگه دارید.

کاهش خونریزی پس از عمل بینی

برای کم شدن خونریزی یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از کمپرس یخ است. همچنین در غذا خوردن باید مراقب بود تا فشار زیادی به بینی وارد نشود. با استفاده از اسپری سالین فضای داخل بینی را مرطوب کرده و شست‌ وشو دهید تا از خشک ‌شدن فضای داخل بینی و احتمال خونریزی‌های بیشتر جلوگیری کنید. ترشحات خونی بعد از عمل، طبیعی است و می‌توان با قرار دادن یک گاز تاشده در زیر بینی، جلوی آنها را گرفت.

علاوه بر این جراح قطعاً به بیماران توصیه می‌کند که بعد از عمل بینی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند. بنابراین مطمئن شوید که تا 3 هفته اول بعد از جراحی بینی از این مواد دوری کنید.

مصرف به موقع داروهای تجویز شده پس از عمل بینی

داروها نیز در لیست مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی قرار دارند. داروهای مسکن در صورت نیاز تجویز می‌شوند. کنترل ناراحتی و درد مداوم بعد از عمل بینی اهمیت دارد؛ زیرا اگر درد زیاد شود می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شده و در نتیجه عوارضی مانند خونریزی، کبودی و تورم ایجاد کند. پس طبق دستور پزشک داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

همچنین پزشک بعد از جراحی بینی برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونت آنتی‌ بیوتیک تجویز می‌کند. گاهی نیز برای جلوگیری از سرماخوردگی یا هر گونه آلرژی مصرف قرص سرماخوردگی توصیه می‌شود.

تمرینات تنفسی پس از عمل بینی

بلافاصله بعد از عمل، بینی شما پانسمان می‌شود و طبیعتاً نمی‌توانید با بینی نفس بکشید. در نتیجه ‌بخشی از مراقبت های بعد از جراحی بینی تمرینات تنفسی و فیزیکی است. پس از برداشتن پانسمان می‌توانید به‌آرامی نفس کشیدن با بینی را شروع کنید، اما به مدت 7 تا 10 روز اول نباید به هیچ عنوان از طریق بینی نفس بکشید یا حتی عطسه کنید.

ورزش پس از عمل بینی

ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی شما باید بعد از عمل بینی کنترل شود. به مدت سه هفته پس از جراحی از بلند کردن، خم شدن، زور زدن و انجام هر گونه فعالیت ورزشی و فعالیت‌های هوازی خودداری کنید. برای شروع ورزش بهتر است حتما با جراح خود مشورت کنید و ببینید که چه زمانی می‌توانید ورزش را دوباره شروع کنید.

نحوه خوابیدن پس از عمل بینی

نحوه خوابیدن یکی از نکات مهم مراقبت های بعد از عمل بینی است و شما باید مطمئن شوید هنگام خواب هیچ نوع فشاری به بینی وارد نشود. حتما سر شما باید بالاتر قرار بگیرد و از دو تا سه بالش زیر سرتان استفاده کنید. این امر نه ‌تنها برای کاهش تورم ضرورت دارد، بلکه می‌توان از این طریق مطمئن شد که روی بینی خود فرود نمی‌آیید.

نحوه نشستن پس از عمل بینی

برای رعایت نکات مراقبت های پس از عمل بینی هنگام نشستن و برخاستن تا چند هفته از خم کردن سر خودداری کنید و مطمئن شوید با فشار از جای خود بلند نمی‌شوید. بهتر است هنگام نشستن سر شما به سمت بالا باشد.

نحوه چسب زدن پس از عمل بینی

مهم‌ ترین بخش مراقبت های بعد از عمل بینی، چسب زدن است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر نهایی آن و میزان رضایت از تغییرات ایجاد شده دارد. بلافاصله بعد از برداشتن گچ و پانسمان روی بینی باید چسب زدن را شروع کنید. پزشک به شما نحوه صحیح چسب زدن را آموزش می‌دهد. مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام می‌دهید. چسب زدن به شکل ‌دهی بینی و جلوگیری از افتادگی آن کمک می‌کند.

ماساژ دادن بینی بعد از عمل

این کار برای جلوگیری از تورم و بهبود جریان خون انجام می‌شود. ماساژ دادن همچنین برای فرم دهی بینی کاربرد دارد. دو هفته بعد از عمل بینی می‌توان ماساژ دادن را شروع کرد.

دوش گرفتن پس از عمل بینی

گچ روی بینی شما تا زمان برداشته شدن باید حتما خشک نگه داشته شود (حدود یک هفته پس از جراحی). به همین دلیل باید از حمام دوری کنید.

بااین‌حال، می‌توانید بقیه بدن خود را بشویید و از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن قسمت‌های صورت خود استفاده کنید. هر کاری که در مورد تمیز کردن انجام می‌دهید، فقط مطمئن شوید که ناحیه بینی را خشک نگه دارید. بعد از این دوره هم مطمئن شوید که بینی شما دو تا سه هفته تحت فشار بالای آب نباشد.

خندیدن و حرف زدن پس از عمل بینی

در مراقبت های بعد از عمل بینی باید مراقب حرف زدن و خندیدن خود هم باشید. لب بالایی را سفت نگه دارید. لب بالایی یک ناحیه کلیدی در جراحی بینی است، بنابراین سعی کنید در هفته اول بعد از جراحی بیش از حد آن را حرکت ندهید. از صحبت‌کردن زیاد، لبخند زدن، مسواک زدن شدید و غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید. حرکات طبیعی صورت خوب است. اما به‌هرحال باید مراقبت هر گونه ضربه و فشاری باشید و از وارد شدن ضربه‌های ناگهانی به بینی جلوگیری کنید.

سوالات رایج در مورد عمل رینوپلاستی

هر دو پروسه سختی‌های خاص خود را دارند. جراحی بینی استخوانی برای برخی از پزشکان راحت‌تر است. البته برخی دیگر از پزشکان می‌گویند که عمل بینی گوشتی برای آن‌ها آسان‌ تر است.

به گفته بسیاری از پزشکان جراح بینی، می‌توان انتظار داشت که 90 الی 95 درصد از ورم بینی بعد از مدت 3 الی 4 ماه کاهش پیدا کند.

استخوان بعد از بلوغ رشد نمی‌کند و زمانی که پزشک بینی استخوانی را عمل می‌کند، استخوان را تراش می‌دهد، پس احتمال رشد مجدد آن وجود ندارد. اما غضروف تا آخر عمر به رشد خود ادامه می‌دهد. به همین خاطر چندین سال یا چندین دهه بعد از جراحی، بینی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و این امری اجتناب ‌ناپذیر است.

معمولا 4-6 ماه بعد از رینوپلاستی، ورم کمتر می‌شود و جلوه نهایی بینی مشخص می‌شود.

بینی استخوانی را می‌توان به‌ صورت طبیعی، فانتزی یا نیمه فانتزی عمل کرد و نتیجه مطلوبی دریافت کرد. این که پزشک کدام مدل را پیشنهاد می‌دهد به جنس پوست، فرم صورت و دیگر اجزای صورتتان بستگی دارد.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19