لیپوساکشن چیست؛ نحوه انجام، عوارض، مراقبت های قبل و بعد

بسیاری از افراد به دنبال لاغری سریع و راحت می باشند و برای انجام آن از روش های مختلفی از قبیل جراحی استفاده می کنند. در میان روش های جراحی، لیپوساکشن بهترین روش می باشد؛ چرا که کم عارضه بوده و موجب حذف چربی های مزاحم در قسمت شکم و سایر نقاط خواهد شد. همان‌طور که از نام عمل لیپوساکشن مشخص است خارج کردن چربی‌ها با کمک مکش انجام می‌شود. کاهش وزن در این عمل مختصر است؛ ولی فرم و سایز تغییر قابل توجهی پیدا می‌کند. در این روش، سلولهای چربی به طور دائمی از بدن خارج می شوند؛ ولی در صورتی که فرد دوباره افزایش وزن پیدا کند احتمال بازگشت سلول های چربی و تجمع در ناحیه وجود دارد. برای اینکه ظاهر بدن بعد از جراحی حفظ گردد می بایست رژیم غذایی مناسبی را در پیش گرفت و همچنین ورزش کردن به صورت منظم می تواند از افزایش وزن پیشگیری کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایا عمل لیپوساکشن

نقاط مختلف بدن که لیپوساکشن می شود

لیپوساکشن نقاط مختلف بدن

عمل لیپوساکشن چگونه انجام می‌شود؟

آماده‌سازی قبل از جراحی:

فرایند جراحی:

قبل از لیپوساکشن، ممکن است جراح روی نواحی مورد نظر با مواد مخصوص خط بکشد. به طور کلی جراحی لیپوساکشن به صورت زیر انجام می‌پذیرد:

به منظور راحتی شما در حین انجام لیپوساکشن، جراح از داروهای بیهوشی استفاده می‌نماید. جراح شما می‌تواند بر حسب شرایط جسمانی شما یکی از روش های بیهوشی شامل بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی و تزریق داخل وریدی را برای لیپوساکشن انتخاب نماید. قطعاً ایشان بهترین روش را برای شما انتخاب می‌نماید.

به منظور انجام لیپوساکشن، جراح برش کوچک و نامحسوسی بر روی محل مورد نظر ایجاد می‌کند. در ابتدا به منظور کاهش خونریزی و تروما، بی حسی موضعی استریل و رقیق شده ای به فرد تزریق می‌گردد. سپس جراح لوله توخالی و باریکی که کانولا نام دارد، را از طریق برش های ایجاد شده وارد می‌کند و با حرکات رفت و برگشتی، چربی های مازاد را به واسطه ی وکیوم مخصوص جراحی و سرنگ کانولا از بدن فرد خارج می‌کند.

روشهای مختلف عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن سنتی یکی از اولین تکنیک‌های جراحی در لیپوساکشن است. برای انجام این نوع عمل لیپوساکشن، به ناحیه مورد نظر محلول نمکی تزریق می‌شود و بعد از آن با استفاده از یک کانولا و به وسیله مکش، سلول‌های چربی از بدن خارج می‌شوند. این روش برای قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، پشت، ران، بازو و باسن مؤثر است. با این حال، در مقایسه با تکنیک‌های جدیدتر، خطر آسیب بافتی بالاتری دارد.

این روش با عنوان لیزر لیپو نیز شناخته می‌شود. در لیپوساکشن به کمک لیزر از انرژی و گرمای لیزر برای تخریب و حذف بافت چربی اضافی استفاده می‌شود. به طور کلی این روش برای از بین بردن تمام قسمت های بدن مؤثر می‌باشد؛ اما برای مناطق کوچکتر با بافت چربی مانند چانه و بازوها مناسب تر است. بعضی از پزشکان برای اثر بخشی بیشتر این روش را با روش هایی مانند WAL، ترکیب می‌کنند.

UAL یک تکنیک کم تهاجمی است که از امواج اولتراسوند برای جداسازی و حذف سلول های چربی استفاده می‌کند و به عنوان ویزرلیپو نیز شناخته می‌شود. برای انجام این روش ابتدا آبرسانی به بافت چربی شروع شده و یک پروب سونوگرافی جداسازی سلول های چربی را انجام می‌دهد.

روش WAL به عنوان لیپوساکشن بادی جت نیز شناخته می‌شود. در این تکنیک از فشار هوا برای جابجایی و حذف چربی استفاده می‌کند. این روش نسبت به سایر روش ها کمتر تهاجمی بوده و تورم و کبودی کمتری نیز به همراه دارد؛ اما ممکن است این روش برای مناطق بزرگتر یا از بین بردن مقدار زیادی چربی مؤثر نباشد.

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

  1. پوشیدن گن های مخصوص و بانداژهای کشی جهت تخلیه ی خونابه و مایعات
  2. نوشیدن آب و آبمیوه طبیعی
  3. به حداقل رساندن مصرف نمک در غذا
  4. مصرف آناناس را فراموش نکنید.
  5. از مصرف غذاهایی که ایجاد یبوست می کند جلوگیری شود.
  6. به گونه ای بخوابید که فشاری به محل جراحی وارد نشود.
  7. ساعات اولیه ی عمل استراحت کامل داشته باشید.
  8. پس از چند ساعت استراحت کمی تحرک داشته باشید تا موجب لخته شدن خون نشود.
  9. تا بهبودی کامل وسیله های سنگین جابجا نکنید.
  10. از ورزش کردن بدون مشورت با پزشک بپرهیزید.

کاندیداهای مناسب برای عمل لیپوساکشن

موارد منع جراحی لیپوساکشن

برخی از عادت ها و بیماری ها موجب می شوند که فرد گزینه خوبی برای این فرایند لاغری موضعی نباشد. از جمله افرادی که:

نتایج و ماندگاری عمل لیپوساکشن

چند هفته پس از عمل ساکشن شکم، ورم به طور کامل، فروکش می کند.پس از این زمان است که کوچک شدن محل عمل لیپوساکشن به خوبی به چشم می آید. ظرف چند ماه آینده انتظار می رود محل عمل باز هم لاغرتر و ظریف تر شود. با افزایش سن بیمار، پوست حالت سفت و کشیده خود را از دست می دهد. با وجود این، به طور معمول، نتایج مثبت عمل ساکشن شکم پایدار است. به عبارت دیگر، تا وقتی که وزن فرد ثابت است، نتایج مثبت لیپوساکشن شکم هم پا برجا است. عمل لیپو جزء درمان‌های دائمی محسوب می‌شود؛ مگر اینکه وزن فرد افزایش زیادی پیدا کند و نتایج درمان از دست برود.

عوارض عمل لیپوساکشن

هزینه عمل لیپوساکشن

هزینه ی این عمل به موارد زیادی بستگی دارد. در برخی موارد بیمار فقط در یک ناحیه از بدن نیاز به عمل جراحی دارد. در این مورد واضح است که نسبت به افرادی که مابقی اعضای بدن نیز تجمع چربی دارند هزینه ی کمتری دارد. موارد دیگری همچون مهارت پزشک، وضعیت شکم و پهلو، دستمزد متخصص بیهوشی و دستیاران جراح، شهری که در آن عمل انجام می گیرد و هزینه های جانبی عمل نیز در مقدار هزینه نقش دارند.

نتیجه گیری

لیپوساکشن یکی از راه های به فرم رساندن برخی اجزای بدن است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از زیباجویان قرار گرفته است. با لیپوساکشن می توان چربی های اضافه بدن را تخلیه کرده و بدن را به فرم بهتری رساند. این روش، نوعی روش جراحی محسوب می‌شود که از ابزار ساکشن یا مکش، برای برداشتن چربی‌های نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران، باسن، بازوها یا گردن استفاده می‌گردد. با لیپو تعداد سلول‌های چربی ناحیه‌ کم می‌شود؛ ولی سلول‌های باقی‌مانده می‌توانند با جذب چربی بزرگ شوند. یعنی اگر رژیم غذایی را رعایت نکنید سلول‌های باقی‌مانده می‌توانند اثر لیپو را در ظاهر شما کاهش بدهند، بنابراین اگر برنامه‌ای برای کنترل وزن نداشته باشید نتیجه‌ی لیپو به‌تدریج کمتر خواهد شد.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز در مورد شکاف کام و روش های درمان آنهمه چیز در مورد شکاف کام و روش های درمان آن

شکاف کام یک نقص مادرزادی است که بر شکل و عملکرد دهان و بینی تأثیر می گذارد و معمولاً با جراحی ترمیمی و گفتار درمانی بهبود می یابد. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-29

همه چیز در مورد جراحی ليفت صورتهمه چیز در مورد جراحی ليفت صورت

جراحی لیفتینگ صورت، یکی از روش های زیبایی است که برای کاهش علائم پیری و بازگرداندن طراوت و جوانی به چهره انجام می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-19

هر آنچه باید در مورد تزریق چربی بدانیدهر آنچه باید در مورد تزریق چربی بدانید

تزریق چربی یک روش زیبایی است که طی آن چربی از بخشهای مختلف بدن گرفته شده و به منظور بهبود حجم و جوانسازی به نواحی مورد نظر تزریق می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-11