ابدومینوپلاستی یا تامی تاک؛ انواع، عوارض، مراقبتها و هزینه

یکی از معیارهای اصلی زیبایی اندام، شکم صاف و سفت است که تقریباً اکثر زنان و مردان سعی می کنند تا با ورزش کردن و گرفتن رژیم های غذایی سخت به آن دست یابند. اما گاهی اوقات این روش ها نمی تواند پاسخگو باشد و حتی افرادی که وزن چندانی ندارند از شکم بیرون زده و یا افتاده شان کلافه می شوند. بد شکل بودن شکم با عواملی مانند تغییرات هورمونی، نشستن مداوم، حاملگی و فرایند های پس از زایمان، افزایش سن، استعداد ژنتیکی، از دست دادن و افزایش وزن ناگهانی و متناوب همراه می باشد. این عوامل باعث شل شدن و افتادگی پوست، ایجاد ترک در اثر کشیدگی پوست، گرفتن چربی و بزرگ شدن موضعی این ناحیه و در نتیجه عدم اعتماد به نفس فرد می شود. جراحی ابدومینوپلاستی یا تامی تاک ، روشی است که می تواند این نقص ها را برطرف کرده و اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند.

جراحی شکم یا جراحی ابدومینوپلاستی جوانی را به شما بازمی گرداند. پوست و عضلات اضافی شکم شما را لیفت و جمع می کند تا اندام شما زیباتر به نظر برسد. در ادامه به بررسی بیشتر ابدومینوپلاستی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل ابدو یا ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی( Abdominoplasty )یک روش جراحی برای کوچک کردن شکم واصلاح ظاهر شکم می باشد. در طول این جراحی پزشک پوست و چربی اضافی را برای سفت شدن شکم حذف می‌کند. در فرایند جراحی ابدومینوپلاستی، برای محکم شدن بافت‌های همبند در شکم از بخیه (سوچور) استفاده می‌کنند. سپس پوست باقی‌مانده برای ایجاد یک ظاهر بهتر جابه‌جا خواهد شد.

هدف از انجام ابدومینوپلاستی چیست؟

توجه داشته باشید که جراحی آبدومینوپلاستی روشی برای کاهش وزن نیست و برای افرادی که به دلیل کاهش وزن زیاد یا حاملگی پوست اضافی دارند، مناسب است و منجر به بهبود ظاهر شکم می شود.

جراحی ابدومینوپلاستی می تواند در جهت بهبود و اصلاح اهداف زیر انجام شود:

آمادگی برای عمل ابدومینوپلاستی

یکی از اقدامات مهم قبل ازانجام ابدومینوپلاستی داشتن وزن ثابت می باشد. ابدومینوپلاستی روشی فوق العاده برای پیکرتراشی و فرم دادن به بدن است. و باید بدانید مه روش جراحی جایگزینی برای کاهش وزن نیست. به این صورت باید به مدت شش تا دوازده ماه قبل از انجام عمل جراحی وزن خود را نزدیک به وزن دلخواهتان برسانید. اکثر جراحان توصیه می‌کنند که بیماران بین 5 تا 7 کیلوگرم از وزن هدف خود فاصله داشته باشند. از آنجا که افزایش یا ازدست ‌دادن وزن اضافی می‌تواند شکل کانتور به ‌دست‌ آمده از طریق جراحی شما را تغییر دهد این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد.

قطع مصرف برخی از داروهایی که بر انعقاد خون تأثیر می‌گذارند، مانند مسکن‌ها، آسپرین و ویتامین A، حداقل دو هفته قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی بسیار مهم است.

در اقدامات قبل از ابدومینوپلاستی، انجام آزمایش خون و آزمایشات تجویزی توسط پزشک برای جمع‌آوری اطلاعات مهم در مورد سلامتی فرد، از جمله سطح هموگلوبین، بسیار مهم است.

پس از جراحی باید که زمان قابل ‌توجهی را به استراحت در رختخواب بگذرانید و فقط در دوره‌های کوتاهی پیاده ‌روی کنید؛ بنابراین، بسیار مهم می باشد که محل استراحت شما راحت باشد. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه با چند بالش استراحت کنید و بخوابید. توصیه می‌شود قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی، این تکنیک ها را تمرین کنید، زیرا انجام آن پس ازعمل چالش ‌برانگیز خواهد بود و ممکن است منجر به آسیب شود.

سایر اقدامات لازم قبل از جراحی ابدومینوپلاستی به شرح زیر است:

  1. از مصرف سیگار ، قلیان و الکل پرهیز کنید . لازم به تذکر است در بسیاری از مواقع افراد حتی در معرض دود این موارد نیز نباید قرار گیرند.زیرا منجر به بروز اختلال در حین عمل می شود.
  2. مصرف به موقع و منظم داروهای تجویزی پزشک ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ بنابراین در این باره سهل انگاری نکنید.
  3. توصیه می شود شب قبل از جراحی ، شام سبک میل کرده و از 8 ساعت قبل از انجام آن از خوردن و آشامیدن اجتناب کنند ؛ چرا که افراد باید در حین عمل ناشتا باشند.
  4. در یک هفته قبل از عمل زیبایی شکم به تغذیه و وضعیت جسمانی خود توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید به هیچ عنوان سرما نخورید چرا که سرما خوردن شما باعث می شود تا زمان انجام عمل جراحی برای مدتی به تعویق بیافتد.
  5. همچنین در صورتی که قصد کاهش وزن خود را دارید بهتر است تا چندین هفته پیش از انجام عمل جراحی از انجام این کار خودداری کنید چرا که در زمان انجام این پروسه حتما باید وزن شما ثبات داشته باشد.
ابدومینوپلاستی

عمل جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

چه زمانی به عمل ابدومینوپلاستی نیاز داریم؟

در طول بارداری و یا زمانی که مقدار زیادی وزن اضافه می کنید این طبیعی می باشد که پوست شکم کشیده شود. متاسفانه بعد از اینکه نوزاد را بدنیا آوردید و یا وزن اضافه را کاهش دادید، پوست شکم سرجای اولش باز نمی گردد. در عوض ظاهر این قسمت به گونه ای می شود که گویا همیشه کشیده شده است اگر پوستتان نخواهد به شکل اصلی خود بازگردد شاید زمان عمل ابدومینوپلاستی رسیده باشد.

چین شکمی یک حالت تا خوردگی روی پوست شکم است که به خاطر پوست اضافی در هر دو سمت چین خوردگی ظاهر می شود. و برای بهبود این چین خوردگی می توان از جراحی ابدومینوپلاستی کمک گرفت.

زمانی شکم آویزان می شود که پوست قسمت شکم به سمت پایین آویزان شود. پوست آویزان شده ممکن است قسمت بالای لباس زیر یا شلوار فرد را بپوشاند. به چنین حالتی در اصطلاح مافین تاپ گفته می شود. عکل ابدومینوپلاستی به رفع این مشکل کمک می کند.

عمل ابدومینوپلاستی برای پوستی که به حالت مچاله شده و یا چین خورده در بیاید و به ظاهر قبلی خود بازنگردد مناسب می باشد.

همانطور که می دانید ناف معمولا ظاهری گرد یا بیضی شکل دارد. اگر ظاهر ناف به شکل اخم درآید به معنای وجود پوست اضافی، شل یا چربی است. اگر می خواهید هنگام ورزش و یا در مهمانی ها لباسی بپوشید که این قسمت از بدن در آن نمایان است عمل ابدومینوپلاستی به بهبود ظاهر ناف کمک می کند.

انواع عمل های ابدومینوپلاستی

این جراحی با ایجاد دو برش متفاوت انجام می شود به این صورت که اولین برش در اطراف ناف ایجاد می‌شود و سپس در امتداد خط بیکینی، از یک سمت لگن به سمت دیگر برش دومی ایجاد می‌شود.

این تکنیک همان تکنیک ابدومینوپلاستی کلاسیک است که هم قسمت فوقانی و هم پایینی شکم را هدف قرار می‌دهد. جراح گاهی ماهیچه‌های شکم را سفت کرده و پوست و چربی اضافی را برمی دارد. این روش مناسب برای افرادی می باشد که اخیراً وزن زیادی ازدست‌ داده‌اند یا زنانی که بعد از بارداری دارای چربی اضافی، سفت و ماهیچه‌های ضعیف هستند مناسب است.

مینی ابدومینوپلاستی قسمت پایینی شکم را هدف قرار می‌دهد. به این صورت که جراح یک خط برش در خط بیکینی (کوچک‌ تر از برش ایجاد شده در ابدومینوپلاستی کامل) ایجاد می ‌کند. هیچ‌گونه زخمی در ناحیه ناف ایجاد نمی‌شود، زیرا در مینی آبدومینوپلاستی در این ناحیه تغییری ایجاد نمی‌شود.

جراح پلاستیک زمانی از این تکنیک استفاده می‌کنند که فقط لازم است مقدار کمی از پوست و چربی اضافی برداشته شود. با توجه به تشخیص و صرورت جراح ممکن است ماهیچه‌ها را سفت کند یا نکند. اگرچه ایده‌آل نیست، اما این روش برای بیمارانی که در آینده قصد بارداری دارند، گزینه مناسب ‌تری می باشد.

برای انجام جراحی با این روش جراح با ایجاد چندین برش کوچک در اطراف خط ناحیه تناسلی و در اطراف پایین ناف، با استفاده از یک دوربین کوچک به نام “آندوسکوپ” همراه با ابزار جراحی کوچک متصل به آن، استفاده می‌کند.

این روش با توجه کمترین حد تهاجم ، بیشتر برای بیمارانی که شکم بیرون‌ زده و مقدار کمی پوست اضافی دارند، مناسب است. این بهترین گزینه در بیمارانی است که هدف اصلی آن‌ها سفت شدن عضلات است.

در روش ابدومینوپلاستی فلور دی لیس سه برش در نواحی اطراف ناف، در سرتاسر خط بیکینی( از یک سمت لگن تا سمت دیگر) و برش عمودی در وسط معده جراحی انجام می شود. این تکنیک تهاجمی ‌ترین نوع آبدومینوپلاستی است و زیاد استفاده نمی‌شود. این روش درمانی برای بیمارانی که وزن زیادی ازدست ‌داده‌اند و در نتیجه مقدار زیادی پوست اضافی دارند، مناسب است.

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی از فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. تمام افرادی که متقاضی عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم هستند، فرم و سایز شکمی یکسانی نداشته و به همین دلیل روند جراحی و در نتیجه دوره بهبودی این عمل برای هر فرد با دیگری متفاوت است. همچنین عوامل زیادی مانند مهارت و تخصص جراح، وسعت عمل، میزان بافت برداشته شده، تایپ بدنی بیمار، سلامت عمومی و جنس پوست فرد بر طول دوره نقاهت و بهبودی بعد از ابدومینوپلاستی تاثیر گذار هستند. به طور کلی دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی با توجه به فاکتورهایی که ذکر شد، ممکن است بین 2 هفته تا 2 ماه باشد. افرادی که تغییرات گسترده در ناحیه شکم انجام می دهند مدت زمان بیشتر برای بهبودی کامل لازم دارند.

عوارض و خطرات احتمالی عمل ابدومینوپلاستی

عوارض احتمالی این جراحی در صورتی که به کلینیک معتبر مراجعه کنید و جراحی توسط پزشک متخصص و با مهارت انجام شود به حداقل می رسد.

خطر مرگ پس از عمل ابدومینوپلاستی

احتمال مرگ بر اثر جراحی‌های زیبایی شکمی اتفاق کم و نادری می باشد. در واقع احتمال اینکه فرد با انجام ابدومینوپلاستی به خطرات زیادی مبتلا شود حدود 4٪ است. احتمال مرگ در این جراحی بسیار کم است و معمولا به علت خطاهای پزشکی انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که انتخاب پزشک مناسب و متخصص احتمال خطاهای پزشکی و مرگ را به صفر می رساند.

مراقبتهای بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

رعایت رژیم غذایی

یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، رعایت رژیم غذایی می باشد. برای کاهش تورم بعد از جراحی حتما مقدار زیادی آب مصرف کنید و بهتر است حتما غذای سبک و به صورت لقمه های کوچک در جهت هضم راحت آن باشد. دیگر نکات مهم در رعایت رژیم غذایی به شرح زیر می باشد:

خوابیدن

داشتن فعالیت بدنی

استفاده از گن

مراقبت از لوله درن

حمام

آیا بیمه هزینه عمل جراحی ابدومینوپلاستی را پوشش می‌دهد؟

بیمه به ‌طورکلی فقط هزینه آن دسته از عمل‌های جراحی که با هدف درمانی و دفع خطر از سلامت فرد انجام می‌شوند را تقبل می‌کند. عمل ابدومینوپلاستی که صرفا به ‌منظور زیبایی انجام می شود، معمولا تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

هزینه عمل ابدومینوپلاستی

چندین فاکتور موثر در هزینه‌ ابدومینوپلاستی وجود دارد که تعیین کننده هزینه عمل ابدومینوپلاستی می باشند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

جراحی مینی لیفت صورت، اطلاعات جامع درباره این روشجراحی مینی لیفت صورت، اطلاعات جامع درباره این روش

جراحی مینی لیفت صورت یک روش کم‌تهاجمی است که با لیفت و سفت کردن پوست افتاده نواحی پایینی صورت به بهبود ظاهر جوان‌تر و کاهش چین و چروک‌ها کمک می‌کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-25

جراحی بازسازی نوک سینه و هر آنچه درمورد آن باید بدانیدجراحی بازسازی نوک سینه و هر آنچه درمورد آن باید بدانید

جراحی بازسازی نوک سینه یک روش ترمیمی است که برای بازسازی شکل و ظاهر نوک سینه پس از ماستکتومی یا سایر جراحی های سینه انجام می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-21

همه چیز در مورد لیپوماتیک رانهمه چیز در مورد لیپوماتیک ران

لیپوماتیک ران روشی کم تهاجمی برای حذف چربی های اضافی ران است که به بهبود فرم و ظاهر پاها کمک میکند. در ادامه مقاله به جزئیات بیشتر این روش می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-18